Tv via dator.

Ja vad sätter man för rubrik på detta? Men jag har precis sett Tv programmet "Året med kungafamiljen" på Svt play, eftersom jag missade det när det gick på Tv tidigare. Vår kronprinsessa är en klok kvinna tycker jag. Hon sa bl a att hon tycker det blivit ett hårdare klimat i samhället och att respekten för privatlivet åsidosätts. Jag kan inte mer än hålla med henne. Jag skräms av att jag upplever att människor idag kan vara så otrolgt råa och elaka mot varandra. Det känns som det eskalerar och jag har funderat mycket på varför jag upplever det så. Jag tror dessutom inte att jag är ensam om att tycka att det är ett kyligare klimat nu än för t ex 30 år sedan.

Tv program där vuxna människor, i rent nöjessyfte, kränker varandra blir vanligare och vanligare. Jag minns att det fanns en debatt i och med att Robinsons första säsong skulle gå av stapeln. Vuxenmobbing kallades det och jag instämmer verkligen. Man buntar ihop ett gäng olika människor som sedan ska bilda pakter och rösta ut varandra. Flera program har dykt upp på Tv där det är fullkomligt legalt att vara elak mot andra människor. Resultatet låter inte vänta på sig ute i samhället när man har detta som lördagsnöje att med sina barn sitta och titta på sånt. Vi ser det på skolor och på arbetsplatser och vi skriver mobbingplaner och sliter vårt hår för att få bukt med detta. Men går det? Går det när vi säger nej med ena handen och ja med den andra?

Har ni sett på det nya frågesportprogrammet, där programledaren tillåts kränka de medverkande verbalt? Svagaste länken tror jag det heter. Jag knäpper av! Jag klarar inte av att se sånt. Jag kan för mitt liv inte se något nöje i det. Jag har fått detta med modersmjölken att man inte beter sig på ett sånt sätt.
Barn och ungdomar kränker varandra med sms och trakasserier via nätet. Ja inte ens vuxna kan låta bli att skriva elakheter. Nätroll kallas visst såna som bara går in och skriver kommentarer av elak och kränkande natur på bloggar etc. Man skriver elakheter och skriver under med fingerat namn och ibland även ort. Eller man kallar personer man inte känner eller ens har träffat för korkade, fula och ännu värre saker.



VEM ger dem rätt till detta? Var finns civilkuraget från männsikor att säga ifrån att nu får det räcka! Jo det finns där. Jag vet att det finns så många goda människor som verkligen försöker få slut på elakheterna. Men det behövs fler, många fler som höjer sin röst i protest! Martin Luther King sa en gång att: "Den stora tragedin är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas tystnad".

Mediadrev sa vår drottning, och visst är det så. Men det kan även vara ett drev av vanliga människor mot andra vanliga människor, som lärt av media att det är ok att häva ur sig vad som helst, hur som helst och till vem som helst.
Som jag skrev i min årskrönika så hoppas jag det blir ett mänskligare och varmare 2012. Jag tänker jobba på att bli bättre jag med, så kan ju du göra det med och så blir vi många som försöker sprida ljus där vi går fram istället för törnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0