Familjen Annorlunda

Ja Tv-programmet alltså. Jag ser på det ibland när jag har tid. Oftast blir jag alldeles krypig i kroppen för jag fattar inte hur dom ska få ihop allt dom håller på med. Men jag beundrar dem. Min favoritfamilj är den där mamman bryter på finska (ja jag tror det är finska hon bryter på kanske jag skulle säga).
Här hittade jag en bild.
Jag såg ett reprisavsnitt idag där de tog med hela barnaskaran på Grönan. De är så måna om att barnen ska få göra en massa roliga saker och drar sig inte för att genomföra det, trots att det måste vara väldigt jobbigt.
De lever verkligen för sina barn känns det som.
När jag var liten hade vi nästan aldrig barnvakt. Vi var alltid med mamma och pappa på det de gjorde. Skulle de till skogen och plocka bär så följde vi med. Skulle vi bort på middag eller om vi hade bjudning hemma var vi självklart med. Deras liv har alltid gått ut på att vi ska ha det bra och för dem var det självklart att det liv man levde var MED familjen.
Jag vet inte om jag har rätt i en känsla jag har, och jag törs väl knappt skriva den för det kan lätt missförstås, men jag gör ett försök i alla fall.
Idag känns det som många föräldrar lever parallella liv. Familjeliv och ett "ungdomsliv" som man inte törs släppa taget om (oavsett hur gammal man är). Jag samtalade med en ung tjej omkring detta för något år sedan och hon sa: "Först längtar folk efter familj och när de väl får dem så vill dom inte umgås med dem. Man har väl familj för att man vill vara med dem".
Jag säger inte att något är rätt eller fel, vi har olika behov vi människor. Men jag tänker ofta på hur korta våra liv egentligen är och framförallt hur kort tid barnen är små. Jag rannsakar mig själv, det jag gjort bra och det jag kunnat gjort annorlunda. Det som är viktigtast tror jag, oavsett hur man väljer att leva sitt liv är att barnen i alla lägen känner att de är viktigast. Att man sätter barnen först och att man behandlar dem rättvist. Jag beundrar de här stora familjerna i Tv programmet att de verkar få det rättvist mellan barnen, så att de inte känner att någon får förmåner som de själva inte får. Det är nog en konst det.... tror jag.

Kommentarer
Postat av: Nilla

Ja det är verkligen beundransvärt. Jag växte upp precis som du. Vi var alltid med mamma och pappa, i skogen vid bärplockning, med pappa i pannrummet, snöskottning eller gräsklippning (han var fastighetsskötare där vi bodde) På fester, middagar och till och med i Vittingeparken (som Ove Törnqvist sjunger om) Så mycket roligt man har varit med om som barn. Jag tror att jag hade barnvakt två gånger under min uppväxt. Den ena gången när syrran föddes och den andra på min farmors begravning.

Men det är annorlunda nu...kanske vi är lite "gammeldags" ;o) vad vet jag.

Kram på dig

2012-02-19 @ 18:17:57
URL: http://nillasdagar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0