Agenda

Såg på kvällens Agenda och jag blev oerhört upprörd av debatten efter det att reportaget om en arbetslös kvinna visats. Hon lever alltså på 500 kr i månaden efter det att hyra och räkningar är betalda. Det heter att arbetslösa får ut 80 % av sin lön, men det stämmer bara bland de riktigt lågavlönade. De flesta arbetslösa får ut långt mindre än så.
När Hillevi Engström får frågan om varför inte A-kassan höjs, så pratar hon bara om "arbetslinjen". Att det inte är viktigt att höja A-kassan pga att man hellre vill att folk ska få jobb. Som om det ena utesluter det andra då?
Det är skamligt att människor som år efter år som arbetsverksamma sitter och betalar in höga a-kasseavgifter varje månad och inte får ut mer när arbetslöshet drabbar dem.
Jag vet av egen erfarenhet hur hemskt det är att ligga och oroa sig på nätterna över ekonomin, och att "problemet" endast beror på att vi inte har heltidsinkomster i vår familj, trots att vi ingenting hellre vill. Jag tror inte att vanliga människor med heltidsjobb förstår hur de arbetslösa har det. Än mindre verkar politiker förstå det. Min man hade ett hyfsat bra avlönat jobb innan han blev arbetslös. Nu får han inte ens ut hälften av vad han fick ut när han arbetade. Själv har jag efter min långa sjukdomstid tagit mig fram på vikariat.
Otaliga nätter ligger jag och vrider mig i ångest och oroar mig för hur vi ska klara nästa månadsskifte. Så har vi politiker som säger att det är bättre med jobb än A-kassa. Jamen se till att det finns jobb då??
De allra flesta arbetslösa vill inget hellre än att ha ett jobb. Man kan inte grunda en hel arbetslöshetspolitik på att det finns en liten klick människor som inte vill jobba. Dom är ytterst få.
Nej jag tänker inte bli sosse, jag är kristdemokrat, däremot har jag alltid befunnit mig på kd´s vänsterflajjel och där kommer jag att förbli. När det gäller rättvisefrågor för de sämst ställda i samhället bangar jag inte. Då kommer jag att fortsätta skrika tills nån fattar hur illa ställt det är i vårt land idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0