Snart

Snart kommer tomten... eller i alla fall julafton. När man har så stora barn som vi har så verkar tomten lite avlägsen.

Dock är julens centrala budskap viktigt för mig på samma sätt som den alltid har varit. Jesu födelse i Betlehem har alltid fascinerat mig. Jag minns när min älskade söndagskolfröken Maj-Lis berättade och visade bilder på flanellografen i söndagskolan i lilla Salem i Edsbyn. Jag lovar er alla ungar att det var vida mer intressant än alla flashiga animerade filmer vi kan se idag.

Jag minns söndagskolfesterna vid jul där sångarna sjöng den underbara julsången "lovsång i natten klingar" och "gå Sion din konung att möta". De årliga silverskedarna delades ut och sist men inte minst godispåsarna.

Tänk att ha så många fina minnen att se tillbaks på. Jag är så tacksam för min uppväxt.

Julaftnarna firade jag ända fram till jag var 20 år hemma hos mormor och morfar i hop men mormor, morfar och mina morbröder med familjer. Vi var många.

Först som vuxen förstod jag hur mycket mormor slet och jobbade för att göra julen så fin för oss alla. Visst fick hon hjälp men hon gjorde mycket själv min mormor. Aldrig gnällde hon trots mycket slit.

Mormor lärde mig många sånger. Bl a "Jesus älskar alla barnen, alla barnen på vår jord. Röd och gul och vit och svart gör detsamma har han sagt. Jesus älskar alla barnen på vår jord".

Idag när främlingsfientlighet råder och okunskap och rädsla får människor att låta hatet till människor med annat ursprung gro i sina hjärtan, önskar jag så att mormors sång skulle få större utrymme. "Röd och gul och vit och svart - gör detsamma har han sagt". Mina föräldrar präntade tidigt in detta att alla människor är lika mycket värda i mitt sätt att tänka.

Ja med dessa ord vill jag önska Er alla en härlig " dan före dan före doppardan".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0