God morgon

I natt kl 4 kom den älskade maken hem efter sin vådliga färd i stormen. Han fick krypköra både till och från Uppsala. Dessutom körde han fast i snön stackarn när han skulle åka därifrån. Men pga en massa strul så kom inte bilen hela vägen hem utan bara en bit, så i morgon blir det ny färd med vår gode vän A, som faktiskt har E körkort. Så då var det väl själva sjutton om inte bilen ska komma hem! Börjar ledsna på det här jag nu. Dels på strulet och dels på kostnaden som detta innebär.

Själv har jag vaknat med en ordenlig huvudvärk. Jag har sällan det nu för tiden, men ibland händer det. Oftast beror det på vätskebrist. Så en kanna vatten, en kopp kaffe och en panodil borde få mig på fötter.. eller va? Idag ska jag och Lilleman jobba med ämnena historia och engelska. Då har han gjort alla veckans uppgifter inklusive läxpapper. Duktig och flitig är han min son.

Igår provkörde han den nya radiostyrda helikoptern. Våra katter tyckte det var lika roligt som Lilleman och försökte fånga den. Riktigt fin var den. Liten och med blinkande lampor. Uj uj uj inte hade jag sånt när jag var liten heller. Men jag hade en Televinkendocka. Den hittade jag nu när jag flyttade. Fast händer och fötter har han mist den stackaren. Men han sitter på en hylla i vardagsrummet och ser lika glad ut för det.



Fast jag lekte sällan med dockor när jag var liten. Nej höjden av lycka var när man sparat några kronor och fick gå till Edmarks och lyfta på locket till en stor röd kartong framme vid kassan där alla smådjur fanns. Hästar var bäst och deras föl. Men kossor, kalvar, grisar, höns, hundar och katter fanns det med. Jag hade ett helt gäng som jag lekte med. Byggde stall och hagar. Inte så konstigt kanske att jag även i vuxen ålder är djurälskare. Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli säger ordstävet.

Vi brukade vara till Furuvik varje sommar när jag var liten. Ibland lyckades jag tjata mig till en sån där lurvig marionettapa. Men trådarna klippte jag genast bort. Drömmen var förstås en sån apa som min idol Pippi Långstrump hade.


Men djur fanns det alltid omkring mig. Dels morfars djur på gården och även min egna. Katter, kaniner, undulater.... Vilken underbar barndom jag haft!

Nu är det dags för frukost. Men jag kanske återkommer lite senare.

Ha det gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0