Varför blogga?

Det finns kanske lika många anledningar som det finns personer. För min del handlar det om ett genuint intresse för att skriva. Det jag skriver om är mest vardagliga rätt triviala saker. Förutom skrivandet så är jag mycket intresserad av samspelet mellan människor. Kan tycka det är väldigt spännande t ex att gå ut och julhandla och i trängseln och stök se olika människors sätt att vara. Av rent och skärt intresse. För att bättre försöka förstå människor, vilket jag faktiskt tycker att jag lär mig nåt av ibland men lika ofta inte

När jag skriver om mänskligt beteende så handlar det alltid om beteende i allmänhet och reflektioner omkring detta. Det handlar aldrig om enskilda, bestämda personer. Så känner nån sig träffad så är det en slump och inget annat.

När jag läser andra bloggar av den typen så får jag mig ett gott skratt själv ibland för jag känner igen mitt eget beteende.

T ex är jag ibland expert på att linda in saker i stället för att säga rakt ut. När jag läste om en kvinna och en man som var ute på en biltur, skrattade jag igenkännande. Kvinnan i bilen, som är fikasugen, säger till mannen: Där var det ett mysigt kafé. Varpå mannen svarar: Ja det var det, och så kör han vidare. Många tjejer tänker kanske som jag: Meeeen fattade han inte att han skulle stanna då? Svaret ger sig självt... Nej, skulle han det? Då kanske kvinnan skulle sagt rent ut: Stopp, stanna där vill jag att vi stannar och tar en fika. En kul och lite söt berättelse tycker jag.

Nu åter till julhandeln. Jag var i Jakobsbergs centrum för några år sedan för att handla de sista julklapparna. Men jag höll aldrig på att bli klar för det var en sån dag när jag var road av att studera de andra julstressade människorna.

Hur kvinnorna försökte få sina män att delta i planeringen av julhandlandet, där männen bara såg hålögda och trötta ut och några svarade sina kvinnor med goddag yxskaft när de bad om råd. För det gör ju vi tjejer, ber om råd alltså. Julhandel är en demokratisk process så god som någon. Vissa män suckade trött och sa: Ja ja jättebra, köp det (underförstått: bara vi kommer hem nån gång). Andra var inte så trevliga utan svor och domderade och betedde sig illa mot varandra.

Men som sagt, jag gillar att skriva och jag gillar att iaktta. Så då kan det bli betraktelser liknande den ovan.

Det är alltså inte synonymt med att man skriver om nån särskild utan mera om företeelser i allmänhet.

När det gäller bloggandet så tror jag det är en företeelse som kommit för att stanna. Gillar man det inte så läs inte. Men bilda dig alltid en egen uppfattning, det är mitt råd. Gå heller aldrig på hörsägen. Jag hörde att XX skrivit si eller så. Läs för dig själv och bilda dig en uppfattning eller var tyst.

Är det något du undrar över eller inte förstod eller som du möjligen retat dig på så går det för det mesta att lämna kommentarer eller ställa frågor till bloggaren, så slipper missförstånd uppstå.

Sen ta inte allt så allvarligt. En av mina bonusdöttrar har en underbar beskrivning av sin blogg: "Ta inget av det jag säger allvarligt, jag tar bara upp onödig plats på internet".

Bloggar gör jag och många med mig bara för att det är kul. Mer motivering behövs inte. Å inte behöver det vara allvarligt heller.  Tycker jag då rå!

Trevlig helg på er allihop!

Kommentarer
Postat av: Bonusdottern

Så sant så, bonusmamma! Vi tar båda två upp onödig plats! Precis så som det ska vara.

2010-10-01 @ 21:23:25
URL: http://lidicrous.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0