Tänka om...

I slutet på förra veckan var snickarchefen himself på besök och skulle kolla på vårt badrum. Vi hade ju tänkt haft svart-vitt rutigt klinker på golvet och vitt kakel med svarta inslag på väggarna. Helst kakelskivorna Trespo. MEN snickaren rekommenderade inte kakel i ett så gammalt hus som vårt. Pga att gamla hus har en tendens att röra på sig och då kan det spricka sa han. Så det blev till att tänka om. Men klinker kunde funka sa han så vi kör nog svart-vit rutigt klinkergolv på dom 4,2 kvm vi har i vårt lilla badrum. Men väggarna tål att fundera på. Nåt ljust blir det nog i alla fall.

Vi var in till golvfirman idag och beställde en mörkgrå plastmatta till hallen. Den vi har nu är brun-beige mönstrad i bästa 70 tals stil, så det ska bli skönt att få bort den.

Sedan har jag börjat planera för badrummet nere också. Bäst att smida medan järnet är varmt. Det blir nog våtrumsmatta och vägg där igen. Blir billigast så och så har jag sett riktigt fräscha budgetrenoveringar på nätet. Så byter vi ut både WC och handfat där också. Badkaret är rätt nytt så det blir kvar.

Jag har fastnat för två golv. Ett mörkbrunt träfärgat och ett grått. Hittade en fin vägg ihop med det grå golvet


så vi får se vilket det blir. Här ovan är bilden jag hittade. Lovar lägga ut lite bilder på våra badrum och på hallen när det blir klart.

Det ska bli riktigt skönt med 2 badrum.

Jag har funderat lite omkring detta med renoveringar. Jag vill försöka ta tillvara det jag kan och använda lite billigare material. Jag tror att mycket av den renoveringshysteri som idag existerar i Sverige handlar om rädslan av att ha ett hem som inte duger. Rädslan för att någon Simon och Tomas typ står på lur bakom hörnet och dömer ut ditt hem. Eller att grannen har snyggare än du själv har. Det är inne att köpa dyra material om man inte är vintagetypen då (som undertecknad).

Jag älskar heminredning med jag vägrar lägga alla mina pengar för att få ett trendigt och "svennigt" hem. Det är väl därför jag satt mig i en gammal hundraårig gård. Därför vi långsamt renoverar och försöker tillvarata det som går att använda. Köksluckorna gick alldeles utmärkt att måla om. Med ny färg och nya knoppar blev det jättesnyggt och gjorde att vi inte förtog oss ekonomiskt. Ett gammalt bord blev utmärkt avlastningsbord i köket med lite vitfärg på. Jag har hittat mycket gammalt i de igenknökade förråd som följde med köpet av denna gård. Massor med skit men en hel del vi kunde tillvarata.

Men det finns för mycket grejer här. Därför förbereder vi en stor loppis här på Målda någon av de kommande helgerna.
Håll utkik.... å kom å gör fynd! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0