Att vara mor till tonåringar

Jag måste bara berätta om vad som hände ikväll. Min dotter och hennes kompis hade bestämt att gå på Persmässan ikväll med några grabbar. Samtidigt skulle en killkompis till min dotter också komma hit.

Grabbgänget som dök upp först kände inte min dotter utan det var hennes kompis vänner. De hade fått löfte av oss att sitta i husvagnen och umgås där eftersom vi har så litet hus och det är svårt för tonåringar att kunna vara för sig själva här. Eftersom jag är lärare och har jobbat med högstadieelever har jag både hökögon och ett sjätte sinne. Så jag bad stora bonusdottern göra sig ett oanmält ärende in i husvagnen. Mycket riktigt så dracks det där (bara kompisens killkompisar kan tilläggas). Då blev mamma/lärare/Helén bra upprörd och stegade mot husvagnen. Jag hörde hur det rasslade till därinne när jag närmade mig.

Jag gick in, presenterade mig och talade om att i VÅR familj har vi den regeln att alkohol inte är till för barn eller ungar i deras ålder och att här är det absolut inte tillåtet att dricka alkohol. Så passade inte våra regler så var det bara att packa sig iväg.

Grabbarna försökte slå i mig att dom bara druckit innan dom kom och inte här, vilket jag talade om att jag visste var ljug.

Så dom packade ihop och vandrade de 6 km till byn. Rätt åt dom! Gud vad jag blir arg på såna där.

Jag tänkte att nu fick väl dottern skämmas för mig, men hon kom stegande efter mig och sa: "Tack mamma för att du styrde upp det där, pluspoäng till dig!"

Så jag tror inte vi vuxna ska vara så sabla rädd att lägga oss i och verka "töntiga". Ungar uppskattar gränser!

Jag är grymt stolt över min dotter som vågade säga så.

Kommentarer
Postat av: Simon

Tummen upp för mamman,läraren,Helen och inte minst för dottern :)

2010-07-23 @ 21:43:41
URL: http://tommaintet.blogspot.com
Postat av: Anneli

Men va härligt å ha en sån tjej=)

Guldstjärna till henne=)

Skulle villa ge henne en jättekram...

Å kram till dig åxå..

Anneli

2010-07-23 @ 22:21:42
Postat av: Anonym

SKITBRA HELEN som vanligt.

2010-07-23 @ 22:47:39
Postat av: Ulla

Härligt att få sådana ord från sin goa tonårsdoter! Det är viktigt att visa sina gränser, och jag tror att ungdomar som får uppleva dom tycker man är helt ok..och en förälder att lita på!

Kram

2010-07-23 @ 22:51:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0