Tacksamhetsdagbok

Oprah Winfrey brukar med jämna mellanrum uppmana sina tittare att skriva tacksamhetsdagbok. Jag har själv uppmanat min bästis också till positivt tänkande när hon tyckt att tillvaron varit usel.

Jag glömde visst det idag. Idag hade jag ett bloggämne som skulle handla om att jag, som jobbar 75 % just nu men som jobbat heltid hela mitt yrkesverksamma liv fram tills nu, inte får stämpla upp till heltid pga att jag varit sjuk (inte alls mycket men tydligen tillräckligt) och tagit hand om mina barn när dom varit sjuka (ensamma mammor är alltid förfördelade här).  Det räcker tydligen inte att man får mindre pengar över huvudtaget när man stämplar för det man varit sjuk eller vabbat.

Jag blev så ledsen när jag fick mailet från lärarnas a-kassa att jag började gråta. Det är svårt att klara sig på 75 %. Sambon får också bara 75% lön och ingen a-kassa av en ännu mer underlig anledning som jag inte ens orkar går in på.

Men så innan jag började mitt bloggande läste jag ett par andra bloggar om människor som har det mycket värre än jag och jag blev med ens tacksam över att jag har det så bra.

För trots att jag får gå i samma vinterjacka denna vintern med som de 5 senaste och trots att jag vet att det inte blir vare sig några nya kläder eller skor eller ja faktiskt inte ens vet hur vi skall får råd med bröllopet så är jag otroligt tacksam för en massa saker. Dem ska jag fokusera på undertiden som jag ska nynna på en sång som jag hörde i min barndom.
"Bär ej på bekymmer för den dag du inte sett - morgondagen ligger i Guds hand"
Så jag lämnar bekymren där och så ska jag tala om vad som är positivt i mitt liv i stället.

Jag är så glad för att jag och de mina är friska.
Jag är otroligt tacksam att jag äntligen har en underbar man vid min sida som gör allt för att  vi alla ska ha det bra.
Jag är tacksam för alla våra underbara barn. Mina fyra egna och mina två bonustjejer.
Jag är tacksam för att jag får bo som jag gör med natur och alla våra djur.
Jag är tacksam för att jag HAR ett jobb att gå till, om är 75 %  och bara fram till sommaren, så är det ändå ett jobb.
Jag är tacksam för mina vänner. Både de som funnits vid min sida länge och de som är nya.
Jag är tacksam för att jag ändå djupt inne i mitt hjärta har en tro som bär när allting annat vacklar.
Jag är tacksam för att det faktiskt finns så många positiva människor med varma hjärtan som gör att den här världen går att leva i.

Ja det var en del. Finns mycket mera. Nu ska jag vila en stund innan dagens arbete här hemma tar vid.
Ha en underbar fredagskväll!
Kram
Helén

Kommentarer
Postat av: Lillemoor Nilsson

Och jag är tacksam, att du är, som just den du är!

Skickar dig en Mega Cyber Kram.

2009-02-06 @ 13:20:33
URL: http://http;//malteserkennel.se
Postat av: Janne

Sååå fantastiskt vackert och sant skrivet av dig, Helén!!

2009-02-06 @ 18:05:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0