Lucköppning 7 dec

Dags att öppna dagens minneslucka.... jag minns nog under tiden som jag skriver hoppas jag :)

Jag tänkte minnas lite mera musik idag.

Börjar med följande gentleman:

Hugh Cornwell från The Stranglers. Jag minns att M gillade honom. Jag har också för mig att det var en del diskussioner mellan M och en annan tjej om hur Hugh uttallades. Om det var "hjuuug" eller "hagg"... tillslut fick en av engelskafröknarna lösa konflikten och talade om att det var det första uttalet som var rätt.

En gång satt vi och ritade, jag och M. Till saken hör att M har anlag och är jätteduktig att rita - till skillnad från mig då. Jag satt och kämpade och försökte rita ett ansikte. Till sist gav jag upp och ritade ett rutnät över hela bilden. M undrade vad jag gjort och jag svarade: "Hugh i fängelse" med det felaktiga uttalet kan tilläggas... sen fick vi ett hystersikt skrattanfall och för en lång tid framöver räckte det att någon av oss sa "Hugh i fängelse" så började vi flessa.

Nåt annat som diskuterades mellan M och en annan tjej i vårt gäng var vilken stereo som var bäst.

Om det var.......

Tandberg (som vår andra kompis tyckte)

Eller


Sony som M tyckte.

Själv hade jag en National Panasonic i "pannkaksmodell"

och en sån skulle man ju enligt expertisen inte ha.
Men som så mycket annat så struntade jag även i det. Jag var glad för min lilla stereo jag och spelade glatt mina skivor på den. Trots att det bara var en billig och enkel grej.

M gillade punk och lite tuffare music. Jag gillade pop och gospel. Vi möttes nånstans på mitten. Någonstans i närheten av

10 cc (eller tempenti som min lillasyster sa när hon var liten).
och

Queen fanns väl musik vi båda kunde lyssna på. Det är inom det områden som jag har mycket av det jag kallar "värdelöst vetande".

Jag vet till ex att Brian May, gitarristen i Queen byggde sin första gitarr med delar av bland annat en spis och en stol och att han är astronom. Fråga mig inte hur gitarren såg ut för det vet jag däremot inte.

Jag vet också att Freddie Mercury föddes i Zanzibar och att han egentligen hette Bulsara i efternamn. Att hans föräldrar hette Bomi och Jer och att de var av persiskt ursprung.

Basisten John Deacon är född i Leicester (där hade jag för övrigt en brevkompis när jag gick i skolan som hette Laura).

Roger Taylor vet jag knappt nåt om så han var väl inte så intressant för mina kompisar som proppade in den här informationen i min skalle.

Queen var hos oss kända inte bara för sin musik utan också för sina munnar. Brian May hade en mun som såg ut ett coda. John Deacons mun såg ut som en mås. För att inte tala om Freddies.... jättestor stora tänder...

Om 10 cc vet jag att Eric Stewart och Lol Creme var svågrar. Till M´s stora förtret för det innebar ju förmodligen att Eric (som var hennes favorit) med stor sannorlikhet var gift.

Kan ju bara trösta M med att så här ser Eric Stewart ut idag:

Tror han skulle kunna tillhöra den kategori som M brukar beskriva som
"Gubbar mä böxene uppdrajjen täll armölene".

Ge We undrade om det jag skrev tidigare om träskor fulla med gips.....

Så här var det: Lol Creme i 10cc hade ett par blå träskor på en idolbild som M hade. På dom var det nån vit fläck... antingen hade han väl haft dom på sig när han målat eller så hade någon mås skitit på dom..
Men nu var det så att jag hade ett par träskor som liknade hans, fast utan vit färg på. Men det målade vi dit och så hade någon av oss dom i skolan... minns faktiskt inte vem... förmodligen jag. Till dessa skor hade vi hemstickade raggsockor av den typ som skogsarbetarna har i sina stövlar alltså med höga skaft.

När vi skrev sången "Får man inte vara glad"? så passade det där med träskorna in, vi skrev "full med gips" för det passade bättre textmässigt att skriva så istället för "träskor fulla med vit färg". :)

Nåja.. jag har mer värdelöst vetande om 10cc oxå, men det får vänta till en annan gång.

Vad spelade jag på min stereo då... förutom 10cc och Queen... som det var OK att spela...

Jo jag spelade:

Samuelsons

och

Abba

och

Shaun Cassidy
som för övrigt ser ut så här idag


Gillade ju körsång så lyssnade en del på

Choralerna
och


Ja ja... nog för idag..... blir nog mer musik och annat jåll senare...

Nu ska jag äta den underbara fiskgratäng som min man lagat....

Tjolahopp.... hörs igen i mören!




Kommentarer
Postat av: Marie

Fless dä va myche role dä där! Och dä ä sannerligen en tröst att alle ens gamle idoler har bleve gubbar :)

2009-12-07 @ 19:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0