O-lagom

Jag inser att vi är nog rätt o-lagom i vår familj.... någon skulle kanske kalla det bohemiska, vad vet jag. Men jag har insett det nu när folk frågar hur vi bor, och som följd fråga.... har ni djur? Inte vet jag, dom förväntar sig kanske att vi har kor och sånt. Men säger man att man har 6 katter då känner man sig rätt o-lagom. Nämner man i förbifarten att det även finns 5 hundar och ett par hästar på gården då börjar folk se lite konstiga ut. Speciellt dom villaboende-lagommänniskorna som tycker att katter är äckliga "både fram och bak" som en dam uttryckte det.

Jag undrade i mitt stilla sinne om hon gillade råttor och möss bättre, men ibland hindrar mig min hederliga uppfostran att fråga sånt. I alla fall denna gång. Folk får tycka bäst de vill.

Vi är ju inte heller lagoma att vi så tillvida funnit varandra efter 29 år jag och min sambo. Efter vår romans 1978 skildes våra vägar och när vi återigen sågs vid fyllda 45 och insåg att detta var helt rätt så kan man väl inte säga att vi där heller gått med strömmen.

Men såna är vi. Vi bor här på vårt underbara Målda. Med alla våra djur och alla våra 6 barn som kommer och hälsar på så ofta de kan. Ja en bor här för jämnan, men det är lika underbart varje gång de stora och även lilleman är här. Lilleman som dessutom med jämna mellanrum deklarerar att här vill han också bo. Han är ju snart så stor att han själv får välja.

Det här är livskvalite. Jag kan ibland stå och se ut över gården och åkrarna och tycka att närmare himlen än så här kommer man nog inte. Även om det i dagsläget finns en del oro för jobb och förlusten av fast inkomst.

Men jag inser att detta är vardag för fler än oss i Sverige idag. Optimist som jag är så tror jag nog att det löser sig så småningom, även om det ibland tar tid.

Hursomhelst så tycker jag att vi är lyckligt lottade. Jag är glad att den här tillvaron är vår och att vi har alla våra underbara barn och mysiga djur.

Även om vi inte är speciellt lagom.....

Idag har jag varit ute och ridit igen. Helt underbart. Vi tog en tur förbi två fina ödetorp och jag förundras över att sånt får stå tomt och att så många föredrar att bo tätt ihopklämda.

Lyckan finns i de små tingen..... Som en enkel ridtur i sol och blåst på en underbar häst.

Ha en trevlig helg allihop!

Extraposs idag till mina bästa och äldsta (ja de jag haft längst alltså) kompisar Marie och Lotta. Ni betyder så mycket för mig!

Kommentarer
Postat av: Marie

Poss på däg å! Åh en himla tur att du la till den där parantesen :)

2009-04-17 @ 21:27:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0