Arg så jag spricker!!!

Nu är jag arg! SÅ där riktigt ARG!!! Som jag sällan blir (kan ju bli smågrinig och irriterad - men nu är det allvar)!

Har just haft en sammandrabbning med några mycket modiga farbröder - alla med vapen i hand. Jägare kallas dom visst. Jag bor på en liten gård. Inte mitt i skogen precis vi har grannar ganska nära. Men idag marscherade ett gäng gubbs in på min gård och sa att dom var ute efter att skjuta en skadad räv. Jag trodde ju i min enfald att det var nån stackare som blivit påkörd i trafiken eller som möjligen var sjuk och skadad... ja av skabb eller nåt. MEN så var inte fallet. Det var nämligen så att dom här jägarna var ute efter att skjuta räven och missade så dom trodde dom skadat honom. Det gick upp för mig lite sent att det var så det förhöll sig... men bättre sent än aldrig tänkte jag, drog på mig storstövlarna och marcherade ut över mina åkrar för ett par ord med gubbarna. Den ena av dom stannade. Jag frågade vilka regler som egentligen gäller när det gäller jakt i områden där det bor folk. Fick mycket svävande svar, alltifrån att "rävar är ju sååå farliga för dom tar rådjurens ungar" (läs konkurrerar med jägare),  "markägare brukar upplåta sina marker för jakt på räv" (jaha men det har jag inte gjort),  mm mm.

Jag undrade vad det är för regler som gäller för att skjuta där det bor folk?? Tänk om mina barn är ute och leker på åkern eller i skogsdungen intill??? Mina hundar var hysteriska efter skottet för att inte tala om hästarna.... Katterna var inne som tur var - törs jag släppa ut dom alls i fortsättningen??? Får man verkligen gå så nära inpå och skjuta?? Vilka regler gäller? Gick in på Jägarförbundets hemsida för att bringa klarhet.... inget svar... bara lovordande artiklar över alla dessa modiga män som skjuter rävar. Mailade en fråga.... Hoppas på svar...

I morgon ska jag prata med polisen! SÅ det så! Jag tror dom här gubbarna är ute på olagligheter, För dom var så måna om att dra ett streck över allt om dom lovade att hålla sig borta från mina 3 ha åker.... Det lovade INTE jag! Jag ska baske mig kolla med polisen! Jag är SÅ trött på såna här människor som inte kan bete sig civiliserat och hålla sig till lagen!

Nu är Helén ARG!

Kommentarer
Postat av: Maran

Men det vet du väl att dom bara är ute efter den fina naturupplevelsen! Man måste tydligen bära vapen o döda djur för att kunna njuta av naturen :S



Jag tycker att det bara skulle få finnas auktoriserade jägare som har det som yrke och kan rycka in där det behövs vid behov. I stället för skjutgalna gubbar (och kärringar, för såna finns oxå) som dödar för nöjes skull.

2008-10-26 @ 15:42:28
Postat av: Helén

Håller helt med! Prata nyss med en av gubbarna i telefon och han och jag ska träffa polisen på tisdag, för att klargöra vad dom har för rättigheter och skyldigheter dom där galningarna!

2008-10-26 @ 17:45:03
Postat av: Johanna

amen, nu jävlar! sicka tokigheter! sånt där håller inte folk med på här i sthlm iaf.

2008-10-26 @ 22:11:30
Postat av: Berit

Dom där "galningarna" är inte bara familjefäder, dina grannar och helt vanliga killar. De är även utbildade för jakt och har strikta och tydliga lagar och regler att följa under all slags jakt. Dessutom måste de ansöka om licens hos polisen för att få köpa ett vapen.

Ett jaktbrott är t.ex. om man INTE gör eftersök när ett djur blivit skadeskjutet. Och det var just det dom här "gubbarna" (som många faktiskt är betydligt yngre än du själv :) gjorde den här gången.



Sen tycker jag att det är lite märkligt att ditt inlägg i bloggen skiljer sig markant från artikeln i tidningen Ljusnan. Där uppger du att du inte alls visste att dom skulle jaga räven där. Men här skriver du rätt tydligt att de hade pratat med dig och din sambo INNAN de fortsatte med eftersöket.

2008-11-06 @ 20:43:15
Postat av: Maran

"Gubbe" är väl ett tillstånd, inte en ålder ;)

2008-11-07 @ 19:24:30
Postat av: Stig

Komentar till Johanna.

Det är en jävla skillnad på fjollträsk och landsbyggden!

2008-11-07 @ 20:19:40
Postat av: Helén

Nämen välkommen till min blogg du med Stig. I detta avlånga land Sverige bor vi tillsammans och alla människor är lika mycket värda. Även vi som av en eller annan anledning velat och vågat flytta på oss till en annan del av landet.

Det är bara nyttigt att vidga vyerna och lära känna stadsbor. Prova vettja ;))

2008-11-07 @ 22:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0