Onsdag morgon

Sitter här vid köksbordet min vana trogen med lap top och kaffe kopp och lyssnar på Vinyl 107. Tack gode gud för webradio!!  Mannen i mitt liv är på väg till jobbet och jag ska strax gå ut till hästarna. I natt har det varit frost och kallt så man får liksom lyfta ut våra katter. Jag brukar förklara för dom att dom är här för att fånga möss och råttor och inte bara äta kattmat och ligga på soffan och dra sig hela dagarna.... men då fnyser dom bara och tycker att matte också kan behöva lite sällskap om dagarna och det har dom så rätt i. Just nu är faktiskt alla katter utom Flisan ute. Hon ligger bredvid mig på kökssoffan och myser. Men hon har varit ute... hela tjugo minuter.

Nu spelade Vinyl just TPT gruppen Bee Gee´s och låten Stayin´Alive. Förkortningen TPT uppfanns av Marie någon gång i slutet av -70 talet och den betyder helt enklelt Tänderna På Tork. Sen kan ni själva fantisera ut hur dom ser ut såna som har TPT.

Usch lyssnar på nyheterna och får höra att en liten 1 årig flicka varit på väg att kvävas på dagis pga att ett annat litet barn lade benet över hennes hals. Pga för lite personal på dagis var barnen ensamma i denna situation. Personligen tycker jag det här är så tragiskt och jag är verkligen förvånad att det här inte händer oftare. När jag började jobba som förskollärare 1983 var det 15 barn i ålder 3-6 år och 3 personal. I småbarnsgrupperna (1-3) var det max 12 barn och 4 personal. När man från kommunhåll skulle in med det 16 e barnet i syskongrupper (kallades överinskrivning på den tiden). Då gick jag min sista termin på Högskolan i Gävle och vi var ute och demonstrerade. Föräldrar, personal, studerande OCH barnstugechefer.

I dag finns inga normer för hur många barn eller hur mycket (lite) personal man ska ha. Allt handlar om ekonomi. Sen oroar det mig att röster tystnat. Nu för tiden är det inte många som protesterar. Man suckar, gnäller i korridorer och personalrum och "går in i väggen". Ingen står på barrikaderna längre. Varför kan man undra?



Nu ska jag skaka loss till Earth wind and fire sen ut till mina pållar!

Ha de gött!





Kommentarer
Postat av: Marie

Rättelse: Mycket bra har jag gjort i mitt liv, men ta åt mig äran för att ha uppfunnit TPT kan jag inte göra tyvärr. Tror det var "P" eller nån bekant till henne.



Här får du länk till en intressant artikel från Närke-tidningen om hur det kan bli när tjänster tillsätts etc: http://www.na.se/artikel.asp?intID=1409617



Nu väntar 4 timmars jobb som jag ska försöka klämma in på 2 timmar :(

2008-11-12 @ 12:20:31
Postat av: Helén

Ä ja tror du minns fel ja som vanligt ;)) He he he

Allt kul som jag hört tror jag alltid att du uppfunnit.

Poss

2008-11-12 @ 12:22:34
Postat av: Helén igen

Usch vilken ruggig artikel. Så pratar man med barn om att inte mobba och så gör vuxna så här! Jag blir arg! Fanns det fler med civilkurage skulle detta aldrig hända. Varför törs inte folk?

2008-11-12 @ 12:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0