Rent hus

I morse när jag vaknade så var det med ett sånt där litet lyckorus som jag kan drabbas av ibland, mitt i vardagen. Detta trots att inget egentligen hänt, mer än att jag i går såg två dammråttor i hallen och likt en general beordrade familjen till städning i går kväll. Nu var det ju mannen som åkte på grovgörat när det gällde städningen. Men jag linkade runt och dammade och plockade jag med.

När jag var liten så älskade jag att städa. Men mamma lät mig på sin höjd dammsuga, så en gång lär jag ha myntat uttrycket: "När jag blir stor så ska det minsann inte bara bli nån dammsugning, då ska det bli storskurning!" Att ungar skulle "kladda med vatten" var inte så poppis när jag växte upp.

Det blir ofta så när jag städar. Att det ska dammas och torkas och dammsugas och skuras och fejjas. Det var en sån städning vi gjorde igår. Bäddade rent också. Därav den sköna känslan när jag slog upp mina blå (eller gröna då) runt sjutiden.

Efteråt belönade jag mig själv med att sjunka ner i soffan och se på ett favoritprogram på tv: Lyxfällan. Jag gillar program när det blir bra på slutet och det blir det där, trots knölig tillvaro i början av programmet.

Att jag gillar programmet Rent hus är förmodligen ingen överraskning heller, men det programmet går ju inte just nu. Å så alla härliga inredningsprogram: Bygglov, Arga Snickaren, Från koja till slott, Sveriges fulaste hem, Äntligen hemma. Tur att inte alla går samtidigt för då skulle nog undertecknad sitta på sin rumpa å glo på tv hela tiden.

I helgen ska maken fortsätta med de eländiga köksväggarna så vi får upp tapeten innan jul. Sen i nästa vecka ska jag julpynta och maken ta gran och laga mat. Jag har ju turen att vara gift med en man som lagar mat lika bra som en gourmetkock och som dessutom tycker det är kul att göra det.

Så har vi tre hundar som ska julkruseras. Alla ska badas och kloklippas, de två långhåriga kammas, Lizzie ska få en röd rosett i luggen. En omgång städning till av samma kaliber som den igår ska vi väl också hinna med. Sen är jag ju lite av en tvättoman så jag kommer nog att befinna mig i tvättstugan en del också. Sen ska väl julfriden infinna sig.

Själv har jag inte riktigt fattat att det bara är en vecka kvar till jul. Har några julklappar kvar att handla, men det tänkte jag försöka hinna med i eftermiddag eller i helgen. Ska köpa några fler julblommor och så ska det göras lite apelsiner med nejlikor instuckna. Det doftar jul tycker jag. Lite julgodis blir det också till att göra. Nåt ska man väl pyssla med på uppesittarkvällen. Familjens konditor Johanna anländer ett par dar innan jul och hon har alltid fria händer i vårt kök.

Ja så ser dagarna ut hos oss just nu. Inte helt olikt resten av Sveriges kan jag gissa. Men jag hoppas att det inte blir nån stress. För sånt gillar jag inte.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0