Lucköppning 6 dec

Dags för ytterligare en minneslucka att öppna!

Utlovade igår att jag skulle berätta hur uttrycket "högsäsongen" myntades. Jo för det har en alldeles speciell betydelse för mig och några av mina vänner.

Det börjar så här:

När vi gick i 9 an skulle vi på skolresa till Stockholm. Det var en solig och varm dag i maj månad. 1978 var året och TRB (Tom Robinson Band)

spelade i Stockholm samma dag. Min kompis M var så arg för att vi inte kunde få gå på den konserten. Jag minns inte vad det var för studiebesök vi var på... förmodligen några museeum eller nåt. Men en del andra saker minns jag desto tydligare. En i tjejkompisgänget sumpade sina nya solglasögon på den resan... de satt inte så fint i halsringningen på t-shirten och glänste längre. Hennes fasta övertygelse var att busschaffisen hade snott dem.

Hursomhelst denna dag började med att vi åkte förbi Kilafors och M skrek när hon såg de 10 likadana radhusen på höger sida "Titta!!! Hus för Earth Wind and Fire!!!" Allt som det fanns många och likadant av var för EWF.

Sedan skulle vi stanna och rasta strax norr om Uppsala. Då slängde sig en kille i klassen i en hög med brännässlor

i tron att det var gräs.... stackars honom...

Så var det väl studiebesök eller nåt annat nyttigt osh SEN skulle vi få gå på Gröna Lund!
Väl inkommen på området kollade vi in alla åkattraktioner vi ville åka. Detta var innan det fanns åkband, så man löste sina biljetter vid en lucka vid varje attraktion. M och jag ville åka upp i utsiktstornet först av allt. Det är den som idag blivit ombyggd och kallas fritt fall.

Men en kompis i vårt tjejgäng hävdade att den var skitdyr att åka så det var ingen idé. 50 spänn minst kostade det sa hon. Men jag och M gav oss inte. Vi banade oss fram för att kolla vad det stod för pris på biljettluckan, under tiden som vår andra kompis gick bakom oss och muttrade.

5 kr stod det på luckan... HA! sa vi! Det var väl inte så dyrt... men kompisen som inte tyckte om att erkänna att hon haft fel muttrade: "Det var väl under högsäsongen som det kostade så".

Så i fortsättningen när någon envisas och inte vill erkänna att man haft fel så säger vi alltid: "Ja ja... det var väl under högsäsongen".

M var ju fortfarande sur för att hon inte fått gå på TRB´s koncert så i ilskan så sa hon: "Får jag inte gå på TRB så ska vi i alla fall åka den där!" och så pekade hon på Enterprisern.... den nyaste och mest läskiga åkattraktionen på Grönan 1978. VI - det innebar att även jag var tvungen häva upp mig i den där hemska attraktionen och jag lovar att vi båda nog var lite gröna i ansiktet när vi kom buack to earth igen.

Men M´s ilska över den missade koncerten gick i alla fall över.


Apropå grön i ansiktet.... En annan kompis var väldigt kräsmagad. En gång i matsalen på gymnasiet så hittade hon ett hårstrå i maten när vi satt och åt. Äcklad sköt hon tallriken ifrån sig. Då tittade M upp och sa: "Det är nog mattanterna som kliat sig under armarna". Som för att förstärka det hon sa så visade hon med gester också hur man kliar sig under armarna.

Då tog den kräsmagade kompisen sin bricka och marscherade ut ifrån matsalen utan ett ord. Lektionen efter lunch var hon inte med på. Hon mådde så illa så hon åkte hem.
Tur inte alla var så. Då hade nog jag och M fått en egen hörna i matsalen.

Vad morgondagens minneslucka ska handla om har jag inte klurat ut än. Men det kommer det med.... i mören!
Tjo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0