Mitt hem är min borg

Jag älskar mitt hem. Det har jag alltid gjort, oavsett var det stått. Tänkte lägga in lite före och efterbilder på vårt hus. Som det såg ut för ett år sedan innan vi köpte det och hur det ser ut idag. Jag är ju som sagt ingen bra fotograf och inte hade jag plockat undan och donat så mycket innan heller men det får ni ha överseende med.
Dessutom kommer de lite huller om buller och vissa bilder har "före" bilder, andra inte. Håll tillgodo.

Så här såg ena delen av gillestugan ut innan vi köpte huset
Så här ser den inre delen, av den bild ni nyss såg, ut idag efter vår renovering
Här är den yttre delen av den första bilden. Den gamla grammofonen som jordgloben står på är ett arv från min mormor Linnéa. Spegeln har jag fått av min pappa när jag var tonåring. Jag tror den är från hans föräldrahem.
Datadelen med den turkosa tapeten som jag är så förtjust i. Skrivbordet är gammalt. Det är från min morfaras far Espespellas Pelle. Han som var den som upplät mark för slalombackens blivande för många, många år sedan.
Så här såg datadelen ut innan. Vår dator står där Tvn står på den här bilden.
Före
Efter..... bordet är på väg att bli vitt. Allt går att vitmåla är min devis!
Det blir lite huller om buller med detta är i allafall en del av hallen som den ser ut nu. Lilla fina Lizzie finns att beskåda i nederkant med :) Dörren kommer vi att vitmåla också.
Före renoveringen
Vardagsrummets matsalsdel förr
Nu
Här inne har vi bara tapetserat Tv och pianohörnan. Den här ljusa väggen ska tapetseras snart med vit tapet med lite glans i. Piedestalen har jag köpt på Röda korset för ett par tior och sedan vitmålat, sekretären har jag fått av min kompis Lotta. Den vita stolen kommer från gården vi bodde på förut, den har jag också vitmålat. Den röda rokokostolen, som för övrigt är katten Max favoritfåtölj har jag också fått av Lotta.
Samma bild fast utan blixt
Det här fina lilla vita skåpet hittade jag i stallet på Målda när jag flyttde dit. Då var det blått, men med lite Alcros 701:an blev det så här fint.
En hallbild från förr
och ett par från nu
Pianohörnan från nu... hade ingen gammal bild på den delen
En vardagsbild från vår hall, med en fina hallspegeln som vi fått av svärmor.
Så vardagsrummet igen, med tillhörande dammsugare.
Ytterligare en bild från gillestugan. Min farmors gamla symaskin är mig mycket kär.
Till och med området under trappen är mysigt tycker jag. Dörrarna till vänster i bild går till dusch/bastu och till gästtoalett. Dörren rakt fram till källardelen med förråd, verkstad, tvättstuga, klädkammare, matkällare och gästrum.
Den här tavlan gillar jag. Jag såg den på Erikshjälpen för drygt ett år sedan. När jag stod i kassan och skulle betala den så ser jag att konstnären skrivit "Kesnäs udde, Öland" i hörnet på tavlan. Det är där vi tillbringar våra somrar. Löttorps Camping ligger vid Kesnäsviken. Det var kul tycker jag.
Avslutar med en bild på soffan som makens morfar tillverkat och som maken sov i när han var liten. Även den har fått vitfärg på sig. Det är hunden Lizzies och katten Mimmis favoritsovplats, därför har båda varsin sovplats där. Mimmi har sin filt på skohyllan där inne och Lizzies korg skymtar till höger.
Nu får det räcka med bilder för idag. Mer kommer en annan gång. Trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Nilla

Jättefint Helen! Och jag håller med...allt kan målas vitt :)

Kram

2011-09-30 @ 18:09:10
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, tänk hur du kände när du insåg att ni var tvugna att flytta, och tänk så bra allting och fint allting bidde ändå - även om det säkert varit tufft emellanåt. Kram :)

2011-09-30 @ 23:08:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0