Vad ska jag operera?

Nytillkomna läsare har undrat lite över min operation. Ska försöka förklara lite här:

Historik: När jag var 14 fick jag ont i ryggen för första gången. Det gick inte över utan blev värre och värre. Efter ett år hade läkarna konstaterat att jag hade ett stort diskbråck längst ner i ryggen. Jag opererades på Akademiska Sjukhuset i Uppsala i september 1977. Sedan dess har jag i stort sett varit bra, frånsett lite ryggont i samband med mina 4 graviditeter.

I december 2008 fick jag akut ont igen. Längst ner i ryggen med strålning och nervpåverkan i vänster ben. Jag fick åka in akut till sjukhuset i Örebro, där jag var och hälsade på en kompis.

Fick starka smärtstillande men fortsatte jobba. Det onda klingade av men försvann inte helt. Så en morgon ett år senare, i november 2009 gjorde det jätteont när jag klev ur sängen. Men envis som jag är satte jag mig i bilen och körde de 7 milen till jobbet. Klarade av den arbetsdagen med nöd och näppe men dagen därpå kom jag inte ur sängen alls. Sedan dess har jag varit sjukskriven. Otaliga läkarbesök och otaliga besök hos sjukgymnast senare fick jag sommaren 2010 komma till en ortoped som omedelbart skickade mig på en Magnetröntgen. Den visade att jag har: Spinal Stenos (född med för trånga ryggmärgskanaler) och trycket på den blir extra stort och smärtsamt pga:
3 diskbråck i nacken, minst 3 diskbråck i ländryggen. I ländryggen finns en disk som är helt slut och två som håller på att ta slut. Som grädde på moset artros mellan flertalet kotor.

Det man ska göra på operationen på onsdag är att man ska ta ben ifrån min höft och transplantera på sidorna om ryggraden och steloperera ihop med skruvar och stag. Genom detta hoppas man att mina smärtor ska minska och att ryggen ska bli stabilare.

Konvalescensen kan bli mellan 6 månader och 1 år. Hoppas kunna jobba deltid i alla fall efter ett par månader. Vi får se. Försäkringskassan vill se hur mycket jag kan arbeta efter operationen så förmodligen får jag börja arbetsträna för att se hur arbetsför jag blir efteråt. Jag är lärare och älskar mitt arbete så jag hoppas verkligen att jag kan bli fullt återställd, men enligt läkaren är det väl att hoppas lite för mycket, men det viktigaste är att det blir bättre. Viss smärta kanske jag får leva med, men jag hoppas opereationen ger mig en annan livskvalité.

Typ så här, fast detta är en operation på en nivå, jag ska göra 2 eller 3.
(Bilden från läkartidningen)

Ja det var lite av det jag vet just nu. Följ gärna min resa genom detta. Operation på onsdag alltså. Skrivs in kvällen innan.

Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Ida

SV; Okej vad roligt :D Det är faktiskt riktigt skönt att bara ta det lugnt :)fy, vilken läskig sjukdom :( nästa gång jag har ont i ryggen så ska jag tänka på dig som har haft det så jobbigt och inte kunnat gå :( Lycka till med operationen ♥

2011-01-09 @ 20:45:33
URL: http://idave.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej och tack för kommentaren på min blogg!



Det låter som du har en tuff operation framför dig. När jag tänkte på det du har skrivit kom jag att tänka på min moster som haft besvär i sin rygg större delen av livet. Jag tror att första besväret hon hade var diskbråck, men sen är det nog lite andra rygg-problem som kommit med tiden. Vid det här laget har hon gjort MASSOR av operationer, men jag tror faktiskt att hennes rygg har blivit mycket bättre efter den sista hon gjorde. När jag läste igenom hur din kommer att gå till så tror jag att det är något liknande son hon har gjort!



Konvalescensen är lång och tyvärr har hon haft en del krångel med försäkringskassan eftersom hon varit sjukskriven ganska många omgångar nu i samband med operationer och ryggbesvär, men jag tror att hon har kunnat börja jobba nu.



Jag håller tummarna hårt för att din livskvaliét kommer att bli mycket bättre operationen och att du slipper så mkt som möjligt av smärtan som du har just nu.



Jag såg att din 12-åring också växer ur sina kläder snabbt! Det är samma här med min 11-åring. Tack för erbjudandet om jeansen, men tyvärr så vågrar Adam att ta på sig just jeans. Vet inte varför, han han tycker inte att jeans är skönt. Synd, för det är praktiskt annars och tål en hel del slitage. Särskilt när han oftast sliter just knäna. :-(



Lycka till med operationen!!



kram Linda

([email protected])

2011-01-09 @ 23:15:56
URL: http://lindaskriver.blogspot.com
Postat av: mammatezzan

Åhh, verkar som det e en ganska stor operation du ska göra på onsdag. Hittade hit för jag så en kommentar från dig i spiders blogg. Får önska dig ett stort lycka till på onsdag. Kikar nog in fler ggr för att se att allt gick bra med dig.



Kram kram

2011-01-10 @ 14:34:50
URL: http://alexandraochlukasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0