Som vilket snitt som helst eller va?

I går blev jag så ledsen. Så till den grad att jag grät mig till sömns. Jag ska försöka berätta det utan att utröna vem som var så plump och det är inte lätt. En vuxen person, som befann sig på mitt rum igår. Ingen av sjukvårdspersonalen tack och lov men men....

Min ryggoperation blev plötsligt, jag vet inte hur, jämförd med ett kejsarsnitt. Personen talade om för mig att ett kejsarsnitt är väldigt plågsamt, man skär av alla muskler i buken. Och jo det vet jag och har all förståelse för. Men den personen som min besökare hänvisade till hade haft ont i två- tre dagar sedan hade hon varit uppe och gått efter tre dagar.  Slutsatsen drogs att min konvalescens också borde vara lika dan. Alltså att jag borde vara tämligen besvärsfri redan efter ett par tre dagar.

Tålmodigt försökte jag förklara min operation, hur man knipsat bitar av ryggraden, transplanterat in, skruvat fast och faktiskt gjort det på maximala tre nivåer, alltså 3 diskar och 4 kotor. Att detta är en otroligt stor operation där benläkningen ligger på 6 månader till 1 år. Men denna självutnämde expert vägrade att lyssna på det örat, och vidhöll att ett kejsarsnitt minsann var likvärdigt som den operation jag gjort.

Anledningen till att jag vill hålla mig till fakta i detta fall är att framförallt inte mina barn vaggas in i någon förhoppning om att när jag kommer hem från sjukhuset är frisk och vid full vigör.

Sjukgymnasten här har förklarat det så att den första månaden kanske man orkar göra en sak, sedan måste man gå och lägga sig innan man orkar göra nästa sak, för att sedan gå och lägga sig. Så kommer det att se ut och vi måste vara tålmodiga. Sedan om några månader kanske man orkar med att göra 2 saker innan man måste vila och att man får ta myrsteg hela tiden och att det kommer dagar när man tycker att det är precis tvärt om, att man tar ett steg fram och två tillbaks. Därför blir jag ju väldigt ledsen när jag möts av klacksparksmänniskor och själutnämnda experter som faktiskt tror att man ens kan jämföra en sån här operation och ett kejsarsnitt på samma dag ens. 

Jag blir ledsen och gråter och sedan blir jag arg, samtidigt som jag inser att jag inte orkar ta en diskussion om detta också.

Jag kommer att bli bättre och jag tror jag kommer att bli mycket bättre, men det måste få ta den tid det ska ta.

Såja - nu orkar jag inte mer för nu.


Kommentarer
Postat av: Tina

Hej!

Jag känner inte dig, men brukar läsa din blogg då och då.

Den där besökaren du hade, usch och tvi för såna.

Mark Lewengood sa en gång att det finns två sorters människor, de bra människorna och de onödiga människorna. Jag tror bestämt att ditt besök tillhör den senare kategorin av människor.



Det är ju självklart att man inte kan jämföra dessa två operationer med varandra.

Jag har själv inte gjort en sån operation som du har gjort. Däremot avancerad bukoperation samt operation av mina axlar. Det är en helt annorlunda smärta det handlar om. Efter bukoperationen tog det några dagar (2-3 dagar) sedan var jag ganska besvärsfri. Axeloperationerna däremot, det är en helt annan smärta vi talar om. Den här smärtan som är efter att det har knackats i ben och skruvats, den går inte att beskriva för den oinvigde.



Eller som Stenmark en gång sa: Det är inte så lätt att förklara för folk som int begrip!



Nej, det var dumt att jämföra dessa operationer med varandra. Lika dumt hade det varit i det fall din rumskamrat hade gjort samma operation som du har gjort, ni kan heller inte jämföras med varandra. Ni är två olika människor med olika anatomi, det går inte att jämföra. Framförallt: Man ska inte jämföra, det går inte.



Jag tycker att du verkar vara en tjej med mycket jädrar anamma. Det här kommer du att klara. Det kommer att ta tid, men det vet du ju redan.

Ta en dag i taget. Sen kommer det dagar då du känner att det var verkligen värt att gå igenom den här stora operationen som du faktiskt gjort.



You go girl. Håller tummarna för en snabb läkning utan alltför mycket smärta, samt att läkarna är givmilda med smärtstillande. Du läker fortare om du inte har ont.



Hälsningar Tina

2011-01-16 @ 13:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0