Barnvakt

har jag haft idag. Fast inte till mina egna barn utan till mig själv. Det är mina föräldrar som varit här och tagit hand om mig några timmar. Dom har klart deklarerat att jag inte får bli lämnad ensam nu när jag har så ont. Dom är så himla goa. Jag älskar dom så. Maken har ju jobbat hemifrån, men idag hade han ett lunchmöte så då skulle han åka in till Bollnäs ett par timmar. Så då var mamma och pappa här. Det är så mysigt att ha dom här och få umgås en stund. Pappa tog ut hundarna på en promenad också. Sen lekte han "kasta boll" med Jolly, han är grymt populär bland hundarna min pappa.

Känner mig en aning febrig så tror det får bli en nyttig Skipperdrink för mig lite senare. Såg ett spännande tv-program igår där en kille gjorde en massa nyttiga driknkar, något tea och andra saker i från naturens skafferi, som var bra mot olika krämpor. Han gjorde även något som liknade min Skipperdrink fast med gurkmeja i också. Tror den var varm, men verkade väldigt bra.

Tom hudkärm tillverkade han av olika växter. Jag gillar när man kan använda sig direkt av olika växter, grönsaker och frukter och göra sånt som är bra för kroppen. Däremot ställer jag mig rätt tveksam till alla piller folk tycker att man ska stoppa i sig under mystisk flagg. Stora pengar tjänar dom på sånt med dom rackarna.




Man funderar mycket när man ligger så här. Bl a så tänkte jag på hur det var förr och hur det är nu. Tänker på farmor som hade 9 barn och mormor som hade 5. Slitsamt, tungt och jobbigt. Man klev upp tidigt och kom i säng sent. Inga av de moderna hjälpmedel som vi idag har fanns då. Tänk att ha en hel drös ungar och ingen tvättmaskin. Jag är så tacksam över att vi slipper ha det så idag. Även om vi kvinnor av idag kanske stressar mera med förvärvsarbete och ansvar för barn och hem.

Tror inte heller det skulle fallit farmor in att slita ut köksinredningen för att hon var trött på skåpluckorna, eller att hon skulle klagat att hon aldrig kom iväg på semester. Vi har barnkullar idag som är avsevärt mindre än de som de hade på farmors tid. Den tid vi spenderar med våra barn idag är avsevärt mindre än det tid farmor spenderade med sina barn. Trots att föräldrarna förr inte åkte iväg och gjorde aktiviteter med barnen, så fanns de alltid nära tillhands och de hade barnen runt benen dagarna i ända. Undrar hur länge vi skulle klara det idag, om vi bara kunde byta sådär rakt av?

Det är väl olika antar jag och mina funderingar i dag blir kanske fulla av generaliseringar, men man funderar onekligen en del om det var annat virke i folk förr. Skulle jag klivit in i mormors kök på den tiden hennes fem barn var små (två tvillingpar ett öronbarn... behöver jag säga mer) och frågat hur mycket "egentid" hon hade på en månad så skulle hon stirrat på mig och sagt "vaffla??" "vad hette det sa du?" Hon som var så trött att hon vissa dagar gick in i dörrposter. Inte fanns det något RUT-avdrag heller på den tiden. Så städningen stod hon för själv i huset med rum som hav (som hon själv brukade uttrycka det).

Jag säger absolut inte att det var bättre förr, bara att det var annorlunda mot nu. Ibland kan man unna sig en titt i backspegeln och låta tankarna fara iväg.



Kommentarer
Postat av: Nilla

Det var tänkvärda ord..du. Min mormor hade tio barn i en liten torpstuga. Och farmor hade sju barn. Nej egentid och framför allt pengar, det fanns då rakt inte. Men man var tillsammans, alla hade ju sina uppgifter i hemmet, i lagårn, ta hand om småsyskon mm. Skönt i alla fall att du fick "barnvakt" till dig själv i dag.

Kram

2011-01-20 @ 19:07:58
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Calma

Hej Helen!

Jasså,du har behövts vaktas idag,L,,jaa du,som du säjer,förr o nu,egentid då o nu,,ja begreppet fanns ju ej då,,

Så mkt som hänt under fram tills vår tid,på gott och kanske ont ibl,

Ej alltid av godo tcker jag,med vissa saker,men nåja,fördjupar mig ej mer i detta,



Febrig,men då,,du måste krya på dej,,drinken du namngav gör nog susen

Summan av det hela är väl iaf att deras tanke är så god och väldigt söt,du är klok nog att ta det för vad det är,,

väldigt rarat iaf tycker jag,,L



Nu ska jag titta in hos mej,gör det du oxå när du orkar,kul med kommentarer,

Ngn sa att det finns många bloggare o bloggläsare,men ej så mng som kommenterar,ligger lite i det,



Krya nu på dej,i allt vännen,,

kramen från Calma:=)

2011-01-20 @ 20:56:47
URL: http://calma-s.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0