Lucköppning 16 dec

Hörde just ett underbart uttryck på tv:

"Life doesn´t have to be perfect to be wonderful"


Såna ord får mig att tänka till lite extra.

Jag tror att vi människor ibland har en tendens att lägga hela livet på en "vänta-lista"

Vi tänker.... "när jag är färdig med min utbildning, när jag är färdig med renoveringen, när jag har fått mitt drömjobb, när jag hittat min drömpartner DÅ!......"

Men det som går oss förbi under tiden vi väntar.... det är det som är livet.... alla dagar som kommer och går.

Livet kan vara perfekt i några avseenden och ha lite mer att önska i andra. Jag tror det är så för oss alla.

Mitt liv har sett olika ut i olika tider av livet. Jag har haft tider då det mesta varit perfekt eller tider då bara en del känts perfekt. Vi är kanske vår egen lyckas smed ibland - vad vet jag?

Idag kan jag säga: Jag är 47 år, år så otroligt tacksam att jag har min älskade man vid min sida. Att jag har mina fina barn och bonusbarn, att jag får bo här ute på Målda, att jag har nära till mina föräldrar och svärmor och att vi kan få umgås med den generationen.

Sen finns det givetvis saker som jag väntar på... som t ex att få ett fast arbete, att slippa hanka mig fram på vikariat, jag längtar också efter att våra badrum ska bli klara, jag längtar efter att få åka till varmare breddgrader med min man...

När man varit med i några år, som jag har (oj nu lät det som jag är lastgammal.... men... ja ni förstår säkert) så är det väl saker som varit riktigt jobbiga också. Saker som smärtat mer än annat. De saker som smärtat mig ska jag inte gå in på här - det blir alldeles för personligt. Men man lär sig av det. Som att försöka skilja på sak och person. Att trots att vissa försöker "platta till dig" försöka tro på sig själv, vara snäll mot sig själv och säga: "Jag är inte perfekt - men jag är good enough!"

Blev väldigt inspirerad av sommarpratare och livscoachen Elisabeth Gummessons


program som jag i somras lyssnade på när jag låg på stranden på Öland. Hon pratar just om detta. Att vara "good enough". Läs gärna hennes böcker. Det ska jag göra.



Jantelagen - är den bara svensk? Jag vet inte. "Du ska inte tro att du är nåt....." Vilka följder får detta? Jag har alltid försökt peppa alla elever jag under mina lärarår stött på (och även mina egna barn). Du är värdefull! Du betyder något! Du kan göra skillnad! Du är DU och du DUGER!










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0