Mitt "lilla" projekt

Nu ska jag berätta om mitt lilla projekt. Den första december 2011 var en dag jag kände mig stark i min kropp och min rygg. Jag bestämde mig för att bli en mer hälsosam människa. Jag lånade stavar av min svärmor och började gå. Kämpade på vecka ut och vecka in. Lite uppehåll pga förkylning i början av året, men annars har jag gått, gått och gått.

Jag bestämde mig för att göra något åt kosten också. Jag provade mig fram med ett par metoder men kom fram till att den typ av kost jag lärde mig på Viktväktarna i början av 90-talet passar mig bäst. Dvs jag äter av allt jag vet är nyttigt. Minskar kolhydrater men slutar inte med dem (det gjorde jag en gång och tappade mängder av hår), undviker fett, försöker äta så rena livsmedel som möjligt, mycket grönsaker. Äter absolut inga lightprodukter utan försöker hålla mig till det som är naturligt.

Jag planerar min dag noggrant. Vad jag äter och vad jag planerar äta. Fyller i med hjälp av modern teknik och har stenkoll på mitt kaloriintag per dag.

Det är den metod jag kommit fram till som passar mig bäst. Till min hjälp har jag även mina Cambridgeshakes som är bra att ta vid behov, t ex om jag ska äta ute och inte har full koll, då kan det vara bra att tagit en shake i stället för frukost eller lunch så har jag lite kalorier tillgodo. Annars försöker jag fördela kalorierna jämt under dagen enligt ett program framtaget av läkare.

Hur har det då gått? I min träningsdagbok skrev jag den 1 december: "Man kan lika gärna börja på en torsdag" - för det var torsdag den dagen jag började. Sedan den 1 december har jag gått ner 7 kilo. Mer ska det bli, mycket mer, men vi börjar så här va? :))



Jag tycker det går jättebra och jag har en man som lagar hälsosam och god mat och supportar mig till tusen. Travar runt Ullungen med mig två dagar i rad, bara för att jag fått för mig det.

Jag mår så bra och jag vet att det beror till största delen på att min ryggoperation blev så lyckad som jag kan göra detta. Det är svårt att ha ont och inte kunnar röra sig.

Så jag tackar "the Cool guy" som satte kniven i min rygg och skruvade ihop den så bra sen!

Nu ska jag iväg och jobba. Jag trotsar den lilla snön som fallit och det molniga vädret och drar på mig kjol :))

Tjolahopp!




Kommentarer
Postat av: Nilla

Såå duktigt du är. Härligt att få bort lite kilon till sommaren. Och sen kommer ju så mycket annat på köpet också. Man blir piggare och mår bättre av frisk luft och motion. Ja det är en otrolig resa du har gjort sen operationen. Är så glad för din skull.

Kram

2012-03-08 @ 19:33:02
URL: http://nillasdagar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0