Kloka människor

Jag har träffat så många kloka människor. Varit på många föreläsningar av kloka människor. Varje gång känner man sig så upplyft av det man sett och hört. Jag lovade ju att jag skulle skriva lite om visionärer. Jag gillar när människor har åsikter och när de samtidigt kan presentera förslag till lösningar. Det är det som skiljer en visionär ifrån en gnällspik anser jag, att man kan se förbättringsområden och att man kan presentera lösningar och alternativ. En visionär driver en verksamhet framåt, för utan visioner stagnerar allt. Sas-Janne lär ha sagt att så länga han hade medarbetare som vågade säga ifrån så gick det bra för företaget. Men när han blev stor som företagsledare så tystnade de som tidigare vågat säga ifrån och då gick det sämre för verksamheten. Skriver inte mer om detta idag eftersom de tankar jag hade för ett par dagar sedan inte känns lika färska. Svårt att samla dem.

Kanske för att jag idag läste något riktigt bra om något som är rätt heligt i Sverige, nämligen alkoholen.

Jag ska citera vad denna kändis skrev idag:

"Alla vet att folk som super tappar omdömet. Vad som är intressant här är allas vår förhållning till alkohol, alla mysreportage om alkohol så fort man sätter på tv:n, alla tonårsföräldrar som hellre tar ett glas vin på lördagskvällen än håller sig nyktra för att kunna hämta ungar, alla bloggar där medelålders människor likt tuffa 14 åringar visar glasen de skall dricka ur, alla fredagsskålar och all annan skit".


Jag håller helt med henne. Ju äldre jag blir och ju mer jag sett av baksidorna med alkohol så förstår jag att gränserna verkligen har tänjts under de senaste 30 åren. Hur det som var onormalt då är helt normalt nu. Jag tänker på alla familjer som splittras pga alkoholen och hur många barn som far illa.

I alla fall borde alla stanna upp och fundera.

Ja två spretiga inlägg, men med goda tankar bakom. Varsågoda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0