Kärlekens lov

En del av ett av mina favoritkapitel i Bibeln! Blir ibland påmind om detta, eftersom vi lever i ett samhälle som har så mycket surface. Ytan kan se fin ut men utan kärlek blir vi endast en skrällande cymbal. Det handlar om så mycket. Att älska de omkring oss. Se det som är viktigt och låta bagateller vara bagateller. Att hålla fred och inte kräva perfektionism av människor runtomkring oss. Risken är stor att det blir för mycket tjat och gnat och för lite kärlek.

Astrid Lindgren sa en gång: "Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv."

Jag tror detta gäller både barn och vuxna. Vem växer inte av kärlek? Ett fridfullt hem och ett hem i kärlek är livets bästa lott.... tycker jag.


1 Kor 13

Kärlekens lov

1 Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek,
vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.

2 Och om jag ägde profetisk gåva
och kände alla hemligheter
och hade all kunskap,
och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg
men inte hade kärlek,
så vore jag ingenting.

3 Och om jag delade ut allt vad jag ägde
och om jag offrade min kropp till att brännas,
men inte hade kärlek,
så skulle jag ingenting vinna.

4 Kärleken är tålig och mild,
kärleken avundas inte,
den skryter inte,
den är inte uppblåst,

5 den uppför sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tillräknar inte det onda.

6 Den gläder sig inte över orättfärdigheten
men har sin glädje i sanningen.

7 Den fördrar allting,
den tror allting,
den hoppas allting,
den uthärdar allting.

8 Kärleken upphör aldrig.
Men profetiorna skall upphöra
och tungomålstalen skall tystna
och kunskapen skall förgå.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0