Gästinlägg av min make

Den här bloggen pratar ofta om hänsyn, trygghet, värme och vikten av att försöka skapa en lugn och harmonisk hemmiljö. Personligen håller jag med om allt som den här bloggen säger om de här sakerna. Så jag frågade om jag kunde få skriva ett gästinlägg med mina egna tankar, och det fick jag.

Ofta ser man att föräldrar skriver om att dom genom sin uppfostran vill bygga sina barns självkänsla och det är naturligtvis beundransvärt. Alla föräldrar vill väl att deras barn skall klara sig igenom livets grynnor och stormar med hjälp av de verktyg man som förälder har försökt ge de små liven.

Den stora frågan är väl hur man som förälder bygger denna självkänsla. Vissa kanske anser att man gör det genom disciplin, lydnad och konflikthantering. Själv tror jag benhårt på att skapa en miljö där barnet känner sig trygg i att våga prova olika saker. Om man känner sig trygg i att prova en massa olika saker och olika lösningar kommer man ibland att lyckas och ibland att misslyckas. Lyckas barnet är det naturligtvis viktigt att berömma. Misslyckas barnet är det ännu viktigare att få barnet att förstå att det är okay ändå, att det är naturligt att misslyckas ibland! Detta tror jag är ett nyckelelement för att bygga upp självkänslan hos ett barn. Att pusha och uppmuntra även när det blir tokigt och fel. Ett barn som känner att det inte är okay att misslyckas, kommer med ganska stor säkerhet att ljuga för att dölja ett misslyckande och det är väl inte ett helt optimalt beteende?

En annan sak som är minst lika viktig, men som kan vara svårt som förälder, det är att ibland låta barnet vinna diskussioner och få sin vilja igenom. Säg att du har en uppsättning regler som gäller hemma. Förr eller senare så kommer någon eller några av dessa regler att komma upp för debatt. Då måste man som vuxen ibland rucka på dessa regler och låta barnen få sin vilja igenom. Det är otroligt viktigt för deras självkänsla. Som förälder har man ju oftast den lyxen att man kan välja vilka diskussioner man låter barnen vinna. Men vinna måste de få göra ibland. Det gäller att välja sina strider, och då väljer an såklart att låta barnet vinna, och bryta en regel som känns stor för barnet men som egentligen kanske inte är så våldsamt viktig i det långa loppet. Som förälder sitt man i en maktposition och man måste vara otroligt noga med att inte missbruka den makten.

Sedan är det ju så också att precis som vuxna är barn väldigt olika. Vissa är av naturen slarviga, andra är pedantiska. På vissa verkar det som om skäll rinner av som vatten på en gås, andra blir osäkra och inbundna. Vissa kanske verkar vara starka medan de lider inombords andra är mer öppna med sina innersta känslor.
Oavsett detta så måste barn få vinna diskussioner mot sina föräldrar ibland och dom måste få känna att det är okay att misslyckas ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0