Fettisdag

Min lediga förmiddag. Har gjort lite nytta och tvättat och plockat lite, men även hunnit njuta av en kaffe med maken, gosat med djuren och ett långt bad. Sonen är i skolan och vi hade en mysig högläsningsstund i går kväll. Tänk vad härligt att man fortfarande får läsa högt för dem.
Maken har börjat arbeta för Manpower och jobbar för närvarande i Ljusdal så han har lite resväg. Men å andra sidan är det "bar å åk" här på landet och inga köer så restiden känns ändå inte så lång. Jag har ju själv jobbat i Ljusdal i ett halvår.
Själv drar jag strax till mitt jobb i Alfta. Dit tar det max 20 min :)) Idag ska vi ägna oss åt en, som jag tror, lokal Alftaföreteelse. Fritidsbarnen ska gå Fettisdagsgubbe. Sen ska vi bjuda dem på semlor. När jag var liten så gick vi påskkärring. Det gör man ju nu också överallt i Sverige vad jag förstår, men i stället för Fettisdagsgubbe så gick vi Mattisgubbe. Det gjorde vi på den dag Mattias har namnsdag i almanackan. Har ingen aning om varifrån denna tradition kom. Någon som vet?
Ha en riktigt härlig dag allihop! Här skiner solen och det är VÅR i luften. I allafall för en optimist som jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0