Ett barn

För 30 år sedan började jag förskollärarutbildningen i Gävle. På en praktikplats jag hade hängde en tavla med detta budskap. Jag tycker budskapet är så fint. Min mor, som är en klok kvinna, brukar ibland säga: "Man ska inte gå till rätta med allt när det gäller barn och kritisera och tjata". Tänk vad rätt hon har. För ett barn som kritiseras lär sig att fördöma. Jag tror att vi måste sätta på oss förståelsens och förlåtelsens glasögon lite oftare, både när det gäller vår syn på barn och på våra vuxna medmänniskor. Ingen är perfekt, vi gör alla fel ibland. Man kan öva sig i att vända ett skepp genom att förstärka det positiva hos en individ och kanske ibland se mellan fingrarna med personens tillkortakommanden. Här kommer budskapet i sin helhet.

ETT BARN

  • ETT BARN SOM KRITISERAS LÄR SIG ATT FÖRDÖMA

  • ETT BARN SOM FÅR STRYK LÄR SIG ATT SLÅSS

  • ETT BARN SOM HÅNAS LÄR SIG BLYGHET

  • ETT BARN SOM UTSÄTTS FÖR IRONI FÅR DÅLIGT SAMVETE

  • ETT BARN SOM UPPMUNTRAS LÄR SIG FÖRTROENDE

  • ETT BARN SOM MÖTS MED TOLERANS LÄR SIG TÅLAMOD

  • ETT BARN SOM FÅR BERÖM LÄR SIG ATT UPPSKATTA

  • ETT BARN SOM FÅR UPPLEVA RENT SPEL LÄR SIG RÄTTVISA

  • ETT BARN SOM KÄNNER VÄNSKAP LÄR SIG VÄNLIGHET

  • ETT BARN SOM FÅR UPPLEVA TRYGGHET LÄR SIG TILLTRO

  • ETT BARN SOM BLIR OMTYCKT OCH KRAMAT LÄR SIG KÄNNA KÄRLEK.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0