Hemma med halmen

Ja det är ju ett uttryck som vi använder oss av ibland när vi kommit hem. Det har jag nu och ligger och vilar ryggen en stund medans mannen lagar mat. Jag har haft en bra dag. Trivs så bra med både mitt jobb och mitt hem, jag trivs med både vardag och helg. Jag har väl skrivit om orden förnöjsamhet förut tror jag och det är precis så jag känner.
När man inte har ett överflöd av pengar så är det ju tur att man kan känna sig nöjd med det lilla. Att vår livskvalitét inte ligger i "kickar" och "inputs".
Maken och jag har börjat lösa Melodikrysset. De flesta lördagmorgnar sitter vi med vår frukost vid köksbordet och löser Melodikrysset tillsammans. Pansjisvarning kanske.. men det bjuder jag på. Jag tycker det är en mysig stund. I går satt vi tillsammans och rensade trattkantareller, gissa om det tog tid? Men sällskapet var ju gott så det var riktigt trevlig det med :)
Till något annat nu. Hittade en intressant artikel i en nättidning. Här kan du läsa den.
Det är viktigt att våga bry sig, i alla situationer. Man bryr ju sig om sin egen familj. Som kvinna kan man bli en tigrinna när det kommer till ens egna barn. Men vi måste nog bli bättre på att bry oss om andra också. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.
Jag satt och pratade med en god vän för ett par veckor sedan om detta med hur vi människor tycker och vad som kan ligga till grund för varför vi tycker som vi gör. Om att det mesta av det vi tror oss veta, grundar sig på den information vi fått och även våra tidigare erfarenheter givetvis. Får man mer eller annan information kan man omvärdera och kanske till och med ändra uppfattning. Vi kom fram till att vi alla är mänskliga varelser och att vi utvecklas hela tiden. Vi har rätt att göra fel, för våra misstag lär oss så otroligt mycket.
Jag tycker det är viktigt att vara mild och förlåtande. Det blir så mycket trevligare om vi människor inte dömer varandra så hårt. Jag försöker öva mig på det. Inte alltid jag lyckas, men jag tror man har lättare att lyckas om man verkligen försöker.
Bibeln har ju lite roliga ordspråk ibland tycker jag, detta kan vi hitta i Ordspråksboken:
"Bättre att bo i en vrå på taket än att ha hela huset gemensamt med en grälsjuk kvinna".

Nu menar jag inte att det är bara kvinnan som kan vara grälssjuk, det kan män också vara. Likaså behöver det inte vara i ett hem. Det kan spegla olika delar i samhället där människor har svårt att hålla sams.
Mycket lösa funderingar från mig idag, som inte alltid hänger ihop. Men det jag vill få fram det är kort och gott att vi ska försöka ha kärlek till vår nästa. Eller i alla fall behandla alla väl.
Trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0