Olika

Det beror på i vilket landsting man bor, har jag lärt mig, för vilken hjälp man får. När jag var 15 och opererade ryggen förra gången så behövde jag tre hjälpmedel. En toalettförhöjning, en griptång (att plocka saker från golvet med) och en hög kudde, för att underlätta när jag skulle sätta mig resp kliva upp.

Jag behöver samma hjälpmedel idag, plus ev en strumppåtagare. Men vid kontakt med landstinget i Gävleborg fick jag veta att det enda jag kunde få hyra av dem var toalettförhöjningen. Övriga saker fick jag köpa själv av dem. Till rätt dyr peng kan tilläggas. Men vad ska jag med en griptång, sittkudde och strumppåtagare om några månader? Jag har inte lust att lägga ut dyra pengar på saker som bara kommer att användas under en kort tid. Dessutom ryms det knappast i en sjukpenningbudget.

Min rumskompis från Spine Center bodde i Vallentuna. Där fick man låna allt detta gratis.

Det är märkligt men när man inte kan böja på ryggen då verkar det som man tappar saker på golvet extra mycket. I går var jag ensam hemma hela dagen när maken skjutsade dottern till flyget. Vid ett tillfälle skulle jag slänga ett bananskal i sopkorgen, men missade såklart och det hamnade på golvet. Jag tänkte att, om jag böjer mig ner med knäna och rak rygg så borde det gå att plocka upp. Så jag försökte, varpå jag fick kramp i höger ben med en värk som var så våldsam att jag segnade ihop på golvet. Sen fick jag krypa till en stol och kravla mig upp därifrån. Det gjorde så ont att det svartnade för ögonen, trots att jag inte är det minsta svimningsbenägen i vanliga fall.

Hade jag haft en griptång hade denna situation aldrig behövt uppstå och jag blir så arg när jag tänker vilket onödigt lidande vi nyopererade utsätts för pga att vi bor i ett snålt landsting.

Samma sak med strumpor. Min man får sätta på mig strumpor varje dag. Det grejar jag inte själv ännu.

Onödigt tycker jag.


Kommentarer
Postat av: pernilla

Äsh, sådär kan du ju inte ha det! Kan du inte kolla vad sånna där "skräpplockare" som kommunen använder sig av (när man plockar rent i diken och liknande)kostar? De lär ju i alla fall fylla någon funktion, även om de inte är optimala. Eller ännu bättre - kolla om det finns sådana hos kommunen som de kan låna/hyra ut. Lär ju inte användas så mkt under vinterhalvåret kan tyckas? Haha! (Inte för att jag tror att det går, men det kan ju vara kul att försöka om inte annat ;) )

2011-01-28 @ 13:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0