Ordning och reda

Fördelen när man flyttar är att det blir en del utrensat av saker man inte behöver. När maken och jag slog våra påsar ihop för 3 år sedan blev den en del dubbletter och även vissa kompletteringar. Nu har vi börjat gå igenom allt pryl för pryl och plagg för plagg. Allt vi inte behöver ska köras till Erikshjälpen i omgångar. Första omgången blir idag.

Vissa saker har vi sålt på annons, men allt går inte att sälja där så då är det bra att få skänka dugliga saker till välgörande ändamål.

Annars tycker jag vi är rätt duktiga på att återvinna möbler och prylar. När jag ser mig omkring i vårt hus så är det inte mycket som köpts nytt. I köket står mormors gamla kökssoffa, bord och stolar köpta på blocket. I vardagsrummet har vi matsalsbord och stolar fyndade på blocket, en gammal köpmansdisk som min man hade med sig som jag vitmålat och bytt knoppar på, ett litet glasskåp också köpt på annons, ett rött Ikeaskåp Meråker, soffgrupp, bokhylla köpt på annons, mina föräldrars gamla vardagsrumsbord, ett piano fyndat på en av skolorna jag jobbat på, en piedestal för 20 kr med fina svängda ben från Röda korset som jag vitmålat.... ja sådär kan jag fortsätta för varje rum i huset. Vi har faktiskt en nyinköpt möbel. Det är Lillemans byrå. Allt annat tror jag är fyndat eller ärvt.

Jag är glad att jag och maken har samma intresse av gamla möbler och prylar. Marie och jag brukade ofta diskutera heminredning. Vi gillade att besöka Myrorna och Bröd till bröder när jag var i Örebro och hälsade på. Ofta hände det att vi fyndade något kul. Marie gillade gedigna mörka ekmöbler och jag gillade vitmålat. Men just nu är drömmen en matsalsmöbel i mörk ek av modell äpplet med tillhörande sideboard. Så jag har nog rätt skiftande smak numera.

Men jag älskar att gå i butiker också. Ofta kommer jag därifrån med några småprylar. Ljus, ljuslyktor, nån läcker detalj till köket, badrummet eller så.

För att återgå till rubriken så blir det skönt när det kommer undan saker till Erikshjälpen, för då ska vi fortsätta plocka in och gå igenom de kvarvarande kartongerna som står i garaget just nu. Sedan blir det väl ytterligare vändor till E-hj.

Målet är att tömma garaget. Sätta upp hyllor längs väggarna och ha nödvändiga garage och utesaker där. I vårt stora förråd nere blir det mest fövaring av säsongsprylar och sånt som inte ska slängas men inte heller ska stå framme. Vi stuvar ner allt i nya kartonger och märker upp. Sånt gillar jag. När man hittar sina grejer snabbt.

Jag är väldigt lik min käre far som är rätt pedantisk av sig. Men vid två tillfällen i livet har jag fått lära mig släppa kontrollen och låta saker vara. Det ena är när jag pluggade till lärare. Då jobbade jag heltid, pluggade halvtid, hade fyra hemavarande barn och hunduppfödning. Då får man släppa på det där med att vara husets nav som har full koll. Det andra har varit under min sjukdomstid, då kroppen satte stopp för att jag ska firra runt och ordna allt.

Men nu ser jag en ljusning. De dagar som jag känner mig riktigt bra blir det mycket gjort. Medans andra dagar, jo för det finns sådana med, får det bli mindre utträttat.

Hmmm bäst att sluta nu, annars kommer min goda vän P att säga att det är Marievarning på mig igen :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0