Kontroversiellt?

Make love not war!!! Ibland får jag lust att ställa mig på barrikaderna och skrika ut detta budskap.

Såg en person som kallade en av våra mest kända sångerskor för vidrig. Först uppfattade jag det som att människan var vidrig, kan ha varit så, men sedan stod det att det var sättet att sjunga på (Nu vet ju inte jag om det ändrats/friserats i efterhand - men det är strunt samma tycker jag).

Nåväl.... åsikterna kan väl gå isär där och alla har rätt till sin åsikt om vad som är vackert i detta sammanhang.

En annan person svarade och kallade denna sångerska för ett ord som jag varje dag försöker pränta in i mina elever att man INTE kallar varandra för. Något som alltför många tjejer får höra varje dag i skolan. Ordet hora.

Sen kanske vederbörande tycker det är ok bara för att personen i fråga har en annan religiös åsikt än sig själv? Eller i ett annat sammanhang så kan det vara en annan politisk åsikt. Får man kalla varandra så? Är det Ok för oss vuxna att använda nedvärderande ord om andra utan att folk reagerar!

Man tom trycker på gillaknappen på FB om någon blir kallad hora!! Nu pratar jag inte om barn utan om vuxna ansvarstagande föräldrar. Med yrken där man jobbar med människor, ibland även människor i nöd?!?!

Själv blir jag upprörd när jag hör vuxna använda ord som vidrig, hora, eller annat om andra människor. Kändis eller ej!! Nån etik och moral måste det väl finnas?

Vuxna familjefäder som föregår med så dåligt exempel.

I och med att vuxna kallar varandra för såna ord så legitimerar man att även barn kallar varandra för dessa hemskheter. Sen spelar det rätt liten roll vad vi lärare försöker pränta in i eleverna i skolan.

Har man en pappa eller mamma som kallar andra för vidrig eller hora så tror man att det är OK.

Skärpning!!!

Jag blir så irriterad på detta och förvånad över att så få reagerar. Att tiga är att samtycka!

Hoppas jag rutit färdigt för denna gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0