Språkvård

Några påpekanden från en lärare i svenska som förmodligen har för lite att göra under sin sjukskrivningsperiod.
Detta har jag reagerat på:

  • Det heter inte egenklien - det heter egentligen. Med ett T och inte K!                                                  Har hört så många säga detta nu så jag måste som den lärare jag är göra vad jag kan för att ändra dessa felsägningar.

  • Det andra som jag reagerat på är folks sätt att inte kunna skilja på de och dem. Man skriver t ex: "Jag älskar att höra skrattet från dem glada barnen. I rädslan av att skriva dom så använder man dem i tid och otid. Det heter de glada barnen.
Särskrivningar orkar jag inte ens ta upp, det har min käre make bloggat om.
Kan bara kort säga att det är en viss skillnad på en långhårig sjuksköterska och en lång hårig sjuk sköterska.

Yrket tog över ikväll, men vill ni befatta er med lite allvarligare saker tycker jag ni ska läsa Vimmelmammans blogg idag. Bojkotta Polarbröd och skäll ut Habo kommun (Obs Habo med A).

Så det så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0