Mycket nu

Tänk vad mycket man ska tänka på när man flyttar. Säga upp el och sophämtning, flytt av telefon och bredband, adressändra, säga upp försäkringen, teckna ny försäkring osv. Som om detta inte var nog så ska jag komma ihåg att fixa läkartid, så ska bilen in på verkstan, sen ska den besiktigas likaså husvagnen ska besiktigas. De senare sakerna fixar mannen tack och lov. Han är duktig han!

Nästa vecka hoppas vi kunna vika en dag att åka till Gävle och köpa tapeter. Min kompis Lotta har tipsat om en butik där alla tapetrullar kostar under hundralappen. Kan ju passa bra det när man ska tapetsera ett och ett halvt sovrum, ett vardagsrum och en hall. Kanske t o m en vägg i köket. Sedan är ju en tur till IKEA också ett måste. Bunkra upp med ljus inför vintern, köpa lite fina kuddar till nya soffan, kanske nån gardin, ett par nya påslakan, tavla eller iaf ramar... mycket kul finns det! Hursomhelst så behövs nya knoppar till alla köksskåp och garderober. Så det ska jag räkna på i helgen så jag vet hur många jag ska handla. Sen ska vi ha färg till köksluckorna och nya bänkskivor. 3 st så måttbandet får komma fram där med.

Maken har inhandlat staket som ska sättas upp i nya trädgården. Impregnerat och klart. Nödvändigt så man kan vara lugn när hundarna tumlar runt i trädgården.

Golvläggarn har jag glömt, tänkte att han skulle få komma in och lägga en ny matta i hallen. Det som finns där idag är röd och inte riktigt vår stil. Funderar starkt på att ta den fina grå, som vi la in i hallen här på Målda.

I går var vi och köpte en TV till gillestugan. Köpt billigt på blocket, nästan ny med garanti och försäkring och halva priset. Sånt gillas!!

I dag ska det packas kläder och i kväll får vi hjälp med köksskåpen. Sen är det inte så där jättemycket kvar att packa. Lite saker som står i trappen ner till tvättstugan, hallgarderoberna och hundhuset. Hoppas på att kunna flytta klart det mesta nu i helgen.

Tror jag ska packa en kartong och märka med "ymsenahannan" också. För jag tycker det ligger lite smådutt i alla rum och väntar på att bli nedpackat. Men inget passar in under samma rubrik, typ kök eller så. Så då får det bli "ymsenahannan". För den oinvigde så är det ett mycket bra ord som betyder "lite av varje" och det är naturligtvis på Ovanåkersmål då :))

Apropå Ovanåker, som kommunen heter, så tänker jag faktiskt byta telefonnummer. Till ett som börjar med 2. För det gör Edsbynummer enligt mig. Idag har vi ett Alftanummer som börjar med 1 och det kan man ju inte ha kvar när man blir bybo på riktigt heller. Fast en sak tänker jag ha kvar ett tag till i alla fall. Det är vårdcentralen i Alfta, för dom är jag jättenöjd med. Alltid trevliga och bra och så har jag ju min läkare där som vid det här laget kan min rygg på sina fem fingrar. Känns tryggt det.

Näpp nu hante ja ti å hölla på å språka sanne e. Nu äner ja gå nir å dricka lite kaffe.

Tjovillivo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0