Sjukgymnastik

Idag har jag varit till sjukgymnasten. Det gick bra tycker jag. Hon gjorde en grundlig undersökning, sedan fick jag två bra rörelser att öva på tills vi ses nästa vecka igen. Då ska vi pröva akupunktur. Det har jag gjort en gång förut, när jag bodde i Sollentuna. Hoppas det går lika bra nu som då. Jag är lite skeptiskt eftersom jag tror att olika människor är olika duktig på att sätta nålar. Men jag tror på metoden som sådan och det är väl huvudsaken det.

Har försonats vid tanken (i alla fall för det mesta) att jag faktiskt måste äta vissa smärtlindrande tabletter, tills detta läkt ut. Bara att gilla läget och som den obotliga optimist jag är så tror jag att detta kommer att gå bra.

I övrigt har jag denna vecka funderat lite omkring människor och relationer. Tycker det är ett intressant ämne. Fick nämligen kritik från en person att jag bloggade för ofta och inte hade ett eget liv. Att jag bara satt vid datorn och hängde. Detta är lite märkligt eftersom det är en person som endast varit inne i mitt hus några få gånger och vad jag vet har jag i alla fall inte suttit vid datorn vid dessa tillfällen. I övirgt så gör jag massor med saker utöver bloggandet och mitt övriga datoranvändande.

Men när man som jag varit mer eller mindre sängliggande pga diskbråcken så har jag visst använt min lilla bärbara en del, men lika ofta har jag läst eller sett på tv när jag varit tvungen ligga ner.

Nu har jag som sagt pga sjukgymnastik och mediciner kunnat vara uppe mera och visst har jag ett eget liv. Har flera nära vänner som jag umgås med, jag har en underbar familj, ett hem fullt av djur, ett hem i renovering, engagemang i hundklubb, heminredning, musik och en massa annat kul som händer.

Så jag tycker att såna här påhopp är rätt grundlösa. Frågan är väl hur höga vederbörande kan tro sig veta vad jag gör om dagarna....

Helst skulle jag vilja blogga lite varje dag, det är min målsättning och jag tycker faktiskt att folk får göra vad dom vill med sina liv. Man behöver inte ständigt hoppa på folk och tro sig kunna bestämma över hur de ska leva sina liv. Vi är alla olika och måste få vara så.

Tycker fenomenet när två människor tycker olika är ganska spännande. Det kan yttra sig på många olika sätt. Speciellt tänker jag på ett fall där ena personen tycker på ett sätt, den andra personen på ett annat och så gör sig en av personerna till talesman för en större grupp människor, som för att få mera kraft bakom sig. Istället för att säga "det här är min åsikt".

När jag gick en av mina högskoleutbildningar hade vi en tjej i gruppen som i alla diskussioner kom på kant med en annan tjej. Dom hade olika åsikter i precis allt. Den mest stridiska av damerna brukade alltid ha en replik där hon sa till den andra: "ja så tänkte jag också tidigare, men sen så tänkte jag ett steg längre".... ja vad gör man med ett sånt uttalande? Ganska smart va... eller inte då... men kontentan av hennes resonemang måste ju bli att hennes åsikter alltid var de mest utvecklade och i och med denna utveckling också det rätta.

Det var på dom lektionerna man lärde sig rita en massa värdelöst klotter, för man orkade inte ens lyssna på dom när dom drog igång.

Men jag försöker tänka att folk mår väl olika bra inuti vid olika tillfällen och så kan det bli så tokigt i bland att man tror sig kunna veta vad en person gör på fritiden och tror sig även ha rätt att lägga sig i och fördöma personens intressen.

Jag har ganska enkla nöjen. Bl a tycker jag att det är kul att spela ett spel som heter Farmville. Vi är några som gör det. För mig är det avkoppling och folk som känner mig vet att jag aldrig för övrigt spelar vare sig data eller tv-spel. Trots att vi har massor av den varan här hemma.

Men även detta gnällde denna person över. Jag sades i och med detta inte heller ha något liv, att jag aldrig umgicks med personer öga mot öga. Hur dumt, fånigt och grundlöst som helst. Men hur tänker man när man yttrar sig så här? Inget påstående kan vara mera fel.

Så till det senaste i denna härva är att personen börjar använda öknamn....  Det är så tragiskt när folk mår så dåligt med sig själva att man måste angripa andras intressen eller komma med direkta osanningar som man faktiskt inte kan ha en aning om egentligen....

Jag hade en gång en jättebra bitrände rektor på en skola jag jobbade på. Hon brukade säga att man skulle "kasta av sig sina apor på axeln" dvs tärande människor som tar energi utan att ge något tillbaks.... Jag tycker det är rätt men svårt att göra. Jag försöker ofta för mycket och för länge innan jag inser att det är ohållbart.

När jag växte upp var mina föräldrar otroligt noga med att lära mig alla människors lika värde. Oavsett social status, hudfärg, var i världen vi bor etc etc så är alla lika värda. Man har inte rätt att vara stygg mot någon pga av detta.

Jag minns när jag var i 7-8 års åldern och kom hem och berättade för mamma om någon person som jag sett som hade nån liten defekt i sitt ansikte. Mamma satte sig ner med mig och berättade att man aldrig fick kommentera eller på annat sätt göra eller säga något som fick personen att känna sig obekväm eller rent av må dåligt. Den här personen är född sån och kan inte rå för det, sa mamma.

Detsamma gällde folk med olika nationaliteter. Aldrig att jag hörde ett ont ord hemma om folk med andra ursprung. Alla var lika mycket värda och mina föräldrar var mycket intresserade av andra människors liv, berättelser och livsöden.

Sån här miljö är otroligt bra för ett barn att växa upp i. Jag har senare i livet haft förmånen att få jobba i mångkulturella miljöer, Tensta bl a. Det har lärt mig så mycket och varit så roligt.

Min uppväxtmiljö har nog försett mig med en stor portion civilkurage. Så det är klart jag inte kan vara tyst när nån skriver eller säger ordet "svartskalle". Jag reagerar direkt. Likaså när man generaliserar och tror att man kan döma en hel nation efter en enskild persons uttalande eller handling. Jag måste reagera, det är på nåt sätt inbyggt i mig.

"Röd och gul och vit och svart, gör detsamma har han sagt....." en av de första sångerna jag lärde mig när jag var liten. Tänk att för mig gäller det än......

Ha en underbar dag! Hoppas din dag innehåller både civilkurage och kärlek..... Tillsammans kan vi göra en bättre värld!



Kommentarer
Postat av: Ellinor

Bry Dej Inte Om . Vissa människor tycker så mycke över andra o lever genom att Käften går över andra hela tiden. Dom är inge o ha kasta dom över axeln o låt dom ligga där.

Hoppas nålarna ger smärtlindring det gjorde dom på mej har också svaga kotor med följd att nerver kommer i kläm i emellenåt

Jag lever i perioder på starka Värktabletter för att kunna existera o sova om natten.

Många Smärtfria Kramar Från Mej

2010-03-18 @ 17:35:02
URL: http://ellinorshus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0