Var rädda om varandra

Jag blir så otroligt ledsen när jag ser hur elaka människor kan vara mot varandra. Familjer som inte kan hålla sams, vänner som säger upp bekantskapen med varandra över struntsaker. Varför kan vi inte acceptera varandra som vi är, med fel och brister. Vi är alla människor, vi gör fel ibland, gör fel val, glömmer saker.....

Men vi är alla människor med samma behov av att känna gemenskap, att bli älskade och bli accepterade för den vi är.

Vi är olika och vi måste lära oss acceptera varandras olikheter. Nån vill bo på landet en annan gillar stan bättre. En är pedant en annan bohem. Jag skulle kunna räkna upp en massa olikheter men jag tror ni förstår vad jag menar.

Det finns ingen anledning att vara elak mot någon annan för att den inte gör som man själv vill och tycker. Vissa försöker styra andra med olika metoder. Precis som mobbande barn gör. Oj oj det här förekommer bland vuxna också. Att man totalt ignorerar någon, jag har diskuterat det med elever som betett sig illa mot varandra och det gör mig ömsom arg och ömsom förtvivlad när vuxna, som borde veta bättre, agerar på samma sätt.

Det kanske är därför jag, mitt politiska engagemang till trots, alltid har så svårt att lyssna på politiska debatter. Jag kan bara inte med när man förminskar sin "motståndare" genom att uttrycka sig på ett sätt där man idiotförklarar den andra.

Jag tänker på två politiker som jag tycker är riktigt duktiga på detta. Göran Persson var, enligt mig, expert på att hånle och skaka lite på huvudet för att förminska den andra personen. Hans efterträdare på partiledarposten Mona Sahlin är inte stort mycket bättre hon. Lägger huvudet på sned och ler lite försmädligt som att hon tycker synd om personen som inte tycker som henne.

Livet är alldeles för kort för att ägna sig åt oväsentligheter. En dag kan det vara för evigt för sent att ändra sig. Så släpp stoltheten och sträck ut en förlåtande hand. Livet blir så mycket bättre då. Både för dig och dem du har saker emot.

I bibeln står mycket klokt.
"Var villig till snar förlikning med din motpart medan du ännu är med honom på vägen"

Jag kommer säkert att återkomma till detta ämne fler gånger, för det är något jag funderar mycket på.

Kram


Kommentarer
Postat av: ellinor

Tänkvärt bra skrivet

Ellinor

2010-01-19 @ 18:55:19
URL: http://ellinorshus.blogspot.com
Postat av: Calma

Hej där,,

Sååååååååååå länge sen jag bloggade,men NU är jag här,,

Har uppdaterat min blogg idag,titta gärna in,,



Jag håller med dej,till 100% i vad du skriver,

men tyvärr får vi nog vänja oss vid det.även om vi inte accepterar det,

Sen handlar mkt om avundsjukan,

man kanske skulle vilja vara si eller så,tvärtemot vad man är eller tycker,men vågar ej,vill inte gå emot,m m m..

Det finns mkt att jobba på verkligen,,



Jag ska inte skriva mer,har mng bloggvänner att besöka efter min långa bortavaro,L



Önskar dej allt gott,kramen o carpediem från Calma:=)

2010-01-23 @ 22:06:41
URL: http://calma-s.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0