Konsensus

När jag skrev min C uppsats vid Lärarhögskolan så användes detta ord flitigt. Man hade kommit till konsensus om olika läsinlärningsmetoder och jag läste mycket om detta inför uppsatsen.

Konsensus är överenskommelse inom en grupp människor. Ordet konsensus syftar dels på själva överenskommelsen, dels den teori och de handlingssätt som används för att uppnå denna överenskommelse.

Ibland sägs att ett beslut som tagits i konsensus, är ett beslut som uppnåtts i enighet. Det behöver dock inte alltid innebära att alla tycker exakt lika.

*Wikipedia

 

Det kan synas enkelt när konsensus väl är nådd, men så är inte fallet alltid. Det är synd tycker jag.

Tänker inte skriva så mycket mer om detta nu, men jag tycker det är synd när man kommit till konsensus om att fred (eller i alla fall lämna i fred) och detta inte hålls.

Nog om detta nu, jag har betydligt bättre saker att ägna mig åt.

 

I natt var vår hund Lizzie orolig. Vi får se om det är stundade valpning. Jag hade tyvärr lite dålig koll på exakta parningsdatum, pga av sorgliga händelser i samma veva, men det visar sig väl.

 

Just nu ligger Lizzie bredvid mig och sover så just nu är hon lugn, så vi avvaktar och ser vad som händer.

 

Satt i går och bläddrade i en heminredningstidning när jag väntade på att få komma in på röntgen. Då såg jag ett så snyggt badrum. Det var pärlspont på halva väggen och någon fin blå/vit tapet ovanför i sekelskiftesmönster.

Nån som har erfarenhet av detta? Kan man ha så i badrum om man inte sätter det precis där badkaret ska stå?

Är det några speciella skivor/tapeter för badrum som man använder då eller?

Som sagt så får man tid att planera sitt hem när man som jag, ligger för ankar. Men att utföra sen blir en svårare nöt att knäcka.  Tur då att jag har en så flitig och arbetssam man. Han är underbar han. När man tänker på hur vår gård såg ut före och efter så har det hänt mycket. Men en del återstår ju att göra. Men jag säger som min bästa vän Marie brukade säga: "Är man flitig så hinner man både det ena och det andra".

Nä nu ska jag titta till lilla fröken Lizzie och se om det hänt nåt på den fronten.

 

Ha en fortsatt underbar dag!

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0