Lucköppning 4 dec

Här kommer dagens minneslucka att öppna... håll i er!

Om att skratta och vara glad.... och lite till

Det fanns ju en hel del folk som tyckte vi var barnsliga. Det gjorde inget, det var vi gärna. Hellre det än att gå i kappa, sticka strumpor och vara sur. Eller att ha kragen utanför å cykla vackert med väskan på därbak…..  Nej hellre var vi barnsliga och skrattade och hade kul å hade raggsockor långt uppöver benen och träskor full med gips.

 

Vi skrev sånger i stället. Om alla folk och företeelser som vi diskuterade.  En gång tog vi M´s moppe, (som för övrigt hette Jeff Lynne efter en medlem i ELO)

och min gitarr (en Bjärton som hette Melvin Gayle efter en annan medlem i ELO)

och så klädde M sig i en gammal kostym och Espespellas Algots (min morfar alltså) hatt medans jag hade en snäv glansig 60 tals klänning i ljusblått och min mammas brudskor på fötterna och så åkte vi runt och sjöng på Lillboområdet. Mina föräldrar har oss på film…

Så feck bybonen glåma lite.

Sångerna jag minns hette

·         Får man inte vara gla

·         Fnupp Jonathan King

·         Det var en fattig riddare

·         Vi bor i Edsbyn (en ironisk text om bybor, bandy och dansband)

Vi hade våra ideal också... M´s ideal var

Patti Smith (eller Smatti Pitt som Pson så vitsigt kallade henne)

Mitt ideal var

Olivia Newton-John

men även

Prinsessan Caroline av Monaco. (Var svårt att hitta nån ungdomsbild på henne - men hon ser ju bra ut i vilken ålder som helst).

Jag kommer ihåg hur jag brukade sitta i timmar och plocka ögonbrynen och sminka mig som mina ideal.

 

En skådespelserska jag alltid beundrat är:

Katharine Hepburn -  en av de bästa ever!!

Nåja.. för att återgå till våra tokerier så hade vi världens bästa musikmajje i gymnasiet.
Han är INTE lätt att hitta på bild, men jag hittade allt en smal liten stripe med honom

Magnus Bergwall - Världens bästa musikmajje!!

Han inspirerade oss och lärde oss våga spela på alla möjliga instrument. Speciellt oss tjejer. Grabbar har ju alltid haft en förmåga att ta för sig och spela antingen dom kan eller inte. Men han tyckte det var bra att vi vågade.

En gång hade vi stängt in oss i det lilla instrumentrummet som fanns på Torsbergs på den tiden. M spelade trummor och jag elgitarr och så hade vi mikrofoner så det hördes ordentligt när vi rockade loss.... och det gjorde vi så till den milda grad att någon av våra klasskompisar tittade in och förvånat tittade bakom dörren och sen på oss igen och så sa han: -Oj, är det bara ni? Låten vi rockade loss till var en Jerusalemlåt om jag inte minns fel.
Kul var det i alla fall.

En annan dag när vi satt i musikrummet och lirade så upptäckte vi en lucka i taket. Den var vi ju tvungen undersöka. Den visade sig leda upp på taket... Hmm tänkte vi då... kunde Beatles så kan vi


(ja... ha takkonsert alltså)

Så vi tog med oss instrumenten för dagen... jag en banjo och M en gitarr och så körde vi lite musik på Torsbergsskolans tak. Då kom farbror polisen! Men tydligen var det inte oss dom ville åt... dom flinade bara lite och gick iväg nån annanstans... kanske fanns större förbrytare än vi i Bollnäs även på den tiden vad vet jag....

Nåja.... nog från minnenas kavalkad för idag...

Vill bara svara min fd kollega Nilla (du du Gumilla... som Danne sa ;)) Du har helt rätt i att jag har svårt att vara still. Desto jobbigare när man måste. Idag har jag dock varit igång hela dagen och det märks.... började dagen hos sjukgymnasten som kollade på mina röntgenplåtar och konstaterade att "gammeln" tagit mig... jag hade visst åldersrelaterade förändringar i rygg och nacke med viss förslitning i diskarna.... SUCK
Ska prata med doktorn på måndag - hon var inte där idag och höra när jag får tid för kontraströntgen...

Vill önska dig Nilla, Ellinor och alla övriga tappra läsare som orkar ta er igenom allt tok jag skriver en otroligt trevlig och underbar helg!
Stor kram!

Kommentarer
Postat av: GeWe

Hur kul som helst! Träskor full med gips? Hur då? Galet!

2009-12-04 @ 19:33:47
Postat av: Mannen

Hehehehe, ja jösses. Och inte har ni blivit stort mycket "bättre" på äldre dar heller. Speciellt inte när ni träffas eller pratar med varandra :D

2009-12-04 @ 20:03:31
URL: http://klatuu.blogg.se/
Postat av: M

Jag har det på kasettband fortfarande: "Jesus är det underbaraste" med en totalt o-trummisk Arparn som slår på cymbalerna på helt fel ställe!

Och om jag inte minns fel var det väl vår ubermusikaliske klasskamrat Göran Westling, som sen dess synts i både körslaget och Carmina Burana, som tittade in och undrade hur många vi var!

2009-12-04 @ 20:38:55
Postat av: GeWe

Va! Var det jag som tittade in? Varför har man inte vattentätt minne - då skulle sånt sitta kvar!

2009-12-04 @ 21:00:51
Postat av: Bloggaren

Men Ge We.. du minns ju inte mycket du från vår skoltid... det var nog bara för att du satt längst fram med Isac å Nina å inte med Marie och mig... he he... fast då hade du nog inte lärt dig lika mycket... i alla fall inte om skolarbete å såna nödvändigheter.. fast du hade helt klart fått öva namnen på blockhuvvena... hi hi

2009-12-04 @ 21:48:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0