Nämen va spännande ;)

Tack alla människor på byn som jag pratat med och som gillar civilkurage, har fått flera reaktioner alla positiva utom två som skrivit men inte säger sitt hela namn (så den ena "Rosa" tog jag bort för jag blev lite trött, men "Berit" finns kvar som kommentar under "Arg så jag spricker").

Nu till några förtydliganden (antingen har jag uttryckt mig luddigt eller så... ja beror det på mottagaren)

1. Utanför vårt hus finns en skogsdunge. Ungefär 100 m från huset skulle jag gissa. Ännu närmare är det till hundhuset och precis intill hästarnas hage.

2. Skottet mot räven small av utan förvarning, utan att någon jägare meddelat sin närvaro. Ingen i familjen visste att de var där. Inga skyltar, ingen som på nåt som helst sätt meddelat sig att de var där för att jaga räv.

3. Det var DÅ räven skadesköts.

4. Efter detta inträffat så kom jägarna och sa att de letade efter en skadad räv som jag då i min enfald trodde hade blivit påkörd av någon bil eller så. Men det var jägarna själva som skadat den.

För att vara lite överpedagogisk här så kan jag bara tala om att jägarna frågade efter det de skjutit..... och efter det att de skadat räven.

Allt detta har jag givetvis berättat för Ljusnan så Rosa och Berit  utan vare sig efternamn eller Epost...... jag har inte utelämnat nåt. Vad Ljusnan sen väljer att ta med i sin artikel kan jag inte ansvara för. Jag SA till Ljusnan att dom kom och bad om lov när skadan redan var skedd. Men innan, när dom strök omkring i skogen och siktade så illa, jaktlicens till trots, DÅ var det INGEN som visste att de fanns i dungen med vapen.

SÅ följaktligen kunde barn ha varit där och lekt, följaktligen kunde hästarna ha stått precis intill, eller så kunde min dotter varit ute och ridit där.... utan vetskap om att män lurar med vapen. Vad händer med hästar som blir skrämda av skott? Vilka skador kan inte uppstå på en människa som blir avslängd av en häst pga att män oannonserade smyger omkring i buskagen med laddade vapen? Är det så vi ska ha det 8 månade per år?

Jag undar bara om "Rosa" och "Berit" är mammor själva? (Eller pappor kanske ;)))

Som svar på Rosas andra salva så kan jag säga att jo jag visste att det följde med jakträtt till vår fastighet, men ingen i vår familj jagar, så jag trodde väl inte att vi skulle blir drabbade så nära inpå.

Den enda typ av jakt jag känner till något om egentligen är älgjakt. Jag vet att man då skyltar om vart man håller till så att svampplockare och andra naturmänniskor inte ska ge sig ut i skogen då. Älgjakten är under en mycket begränsad tid.

Rävjakt har jag lärt mig om nu först. Den kan man utöva mellan 1 augusti och 31 mars. Men jag har inte förstått om det är vart som helst. Kanske är det bara på de "ytor" som är avsedda för jakt inte vet jag. Eller så är det så att man får jaga räv överallt utanför detaljplaneområde.

Jag pratade om detta med den jägare som var här och han sa att det kanske vore idé för jaktlagen att se över de områden man jagar på så detta inte händer igen. Kanske man ska hålla sig till skog och inte små dungar intill hus. Han sa även att detta kunde han givetvis inte bestämma själv men jag får väl bolla frågan vidare till Alfta västra jaktområde.

Så till Nisse på SP fönster kan jag svara att polisen sa att inget lagbrott skett och det var ju tur. Jag hade i och för sig inte trott det heller. Nu kanske polisen trodde att det var skyddsjakt det gällde och inte "vanlig"rävjakt inte vet jag... men jag trodde inte heller att det var mot lagen. Det jag bara ville ta reda på var om man ska på något sätt tala om att man är och jagar räv för de boende? Det har jag inte fått nåt annat svar på än att "Jägare ska ta hänsyn så att de inte stör i onödan".

Det torde alltså vara helt klart fritt för mina och andras barn och andra människor för den delen som vistas i naturen att gå i denna skogsdunge mellan 1 april till sista juli. Men övrig tid (8 månader) då får man nog räkna med att få en hagelsvärm runt öronen eller nån annanstans.

Nog om detta nu..... har suttit 7 timmar i bil och känner mig lite trött.

Ha det gott!

PS Berit... hur kan du veta vilka de är?? Lite spännande det med... kanske inte Berit är en Berit??? he he he

PS igen Jag tror också att de allra flesta jägare är seriösa och duktiga. Men jag har suttit som nämndeman i en av tingsrätterna söderöver och tyvärr lärt mig att inte alla är det.

Det enda jag fortsättningsvis önskar av detta är att mina barn och andras kan leka i dungen intill vårt hus utan att stöta ihop med vare sig gubbar, pojkar, eller damer med namn Berit och Rosa eller andra figurer med gevär.
Att våra hundar och hästar och även andras djur inte ska behöva stå och vara rädda för att det smäller "för nära" dem.

Gott omdöme och hänsyn.

Men som innehavara av nån sorts jakträtt innehar vi väl nån sorts rösträtt och den kanske är dags att använda den då!

PS Läs gärna sambons blogg för vidare information ;))

http://klatuu.blogg.se

Rekommenderad godnattsaga blir givetvis Sven Nordqvists "Rävjakten"

Kommentarer
Postat av: Marie

Och jag som trodde att det skulle vara lugnt och fridfullt att bo på landet och att man inte skulle behöva oroa sig för folk som tar sig friheter med ens egendom - säger hon som bor mitt i stan och måste stå ut med ymse från cykeltjuvar och raggarpuckon till intelligensbefriade busschaufförer!

Sen har jag ju - som inbiten vego och nån slags inaktiv djurrättsaktivist - svårt att förstå att döda skulle vara ett nöje :S

Fortsätt kämpa, poss!

2008-11-06 @ 22:30:06
Postat av: Helén

Tack Marie! Ja jag skulle kunna säga som sambons kollega sa: "Jag är djurälskare jag och ni jagar faan inte på min mark"



Men som du sa tidigare... dom är nog bara ute efter den fina naturupplevelsen... ha ha ha....



Ja säger som Ronja Rövardotters mamma Lovis jag: "Manfolk"!



Men inte alla män dock. Är SÅ glad att jag har en underbar sambo som är en djurälskande människa som njuter lika mycket som jag av att se rävarna ströva över våra åkrar, sida vid sida med katterna. (Men oj glömde att dom är farliga för rådjuren - bah! Undrar vem som är farligast jag). Kolla gärna sambons blogg idag ;))



Rosa och Berit rekommenderas läsa Sven Nordqvists barnbok Rävjakten innan dom går och sover!



Poss på dig med Marie!

2008-11-06 @ 22:44:22
Postat av: Arne

Jag kan tala om en sak: Att skogsdungen och myren nedan för dig kanske inte är en så bra lekplats för barn, det fins ganska många väldigt djupa myrhål där, det kan bli väldigt svårt att ta sig upp om någon faller i. /kännare av marken i området.



Ha de.

2008-11-07 @ 20:15:28
Postat av: Helén

Hej hemlige Arne



Kul att du också hittat min blogg. Djugeltelegrafen måste gått varm!



Jodå jag känner mycket väl till marken där. Min sambo och jag har gått omkring lite där i höstas när vi plockade svamp.

Men min dotter rider från på stigen lite längre bort och även på våra angränsande åkrar och vi har jobbat hårt på att få hästen trygg. Så det vore ju synd om hon skulle bli avslängd av sin häst pga av några män vill så nitiskt jobba ihop några "rävskjutarpoäng". Jag skulle inte vilja orsaka sånt om jag var jägare.



Det är svårt att rida på Grängsbovägen, ganska otryggt eftersom det är 70 gräns där, även förbi oss tre barnfamiljer som bor på rad. Dessutom håller få 70, det går betydligt fortare. (Polisen stod med laser förra sommaren och antalet han blockade som körde fortare än 70 var skrämmande högt.



Förra sommaren, när vi hade bott här en vecka var en man på väg att köra över min son på raksträckan utanför hos oss. Han bad inte ens om ursäkt. Läskigt! Återigen Hänsyn! Det kan inte vara så svårt eller hur?

Det är en av anledningarna till att det rids åt "dunghållet".



Det finns massor av skog att jaga i så dungen kunde man ju låta bli eller hur.



Tävlingar som jaktlaget anordnar måste man kunna ta som en lek och inte på blodigt allvar så att man tom, som en person berättade ställer sig på parad med bössor i korsningen Faluvägen/Grängsbovägen.



Eller jagar med bil och mobiltelefon som det också talats om.



2008-11-07 @ 22:21:04
Postat av: Sandra Bullock

Nån mer än jag som uppfattar detta som ett förtäckt hot? Spåra ip-adressen, polisanmäl o larma era byggnader. Får lite Sista färden feeling...

2008-11-07 @ 23:23:42
Postat av: Helén

Tack för tipset Sandra Bullock. Jag ska överväga det. Själv tror jag alltid människor om gott, men man vet ju aldrig.

2008-11-07 @ 23:29:34
Postat av: Berit

Hej igen. Jodå, Berit är både en Berit och en mamma. Själv är jag bara glad att slippa ha så många rävar i närheten. Jag vill inte att våra katter ska sluta som räv eller lo-mat.

Anledningen till att jag vet så mycket om de här killarna är att den berömda djungeltelegrafen går, och du vet ju hur det är här i byn, alla känner alla.

Jag måste fråga bara... Om "skadan" redan var skedd, och det skott som skrämt er redan hade avlossats utanför ert hus, innan jägarna gick in till er och pratade med er om eftersöket, varför gick ni då med på att låta dom fortsätta? Varför gav du dom inte en avhyvling redan då? Hade det inte varit enklare att bara säga till dom att det skrämde er när de hade vapen utanför ert hus? Sen tror jag att tidningen inte bara skrev din version, jag tror faktiskt att dom pratade med jägarna också. Det kanske är därför du kände dig felciterad.

2008-11-08 @ 02:16:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0