Kunde bara inte hålla mig

Får via mail en nätupplaga av Håboportalen (Har ju bott 10 år i Håbo kommun) och hittade denna insändare..... Det kanske inte är så stor skillnad på Fjollträsk och Alfta i allafall som sambona Hemlige Arne och Stickan skrev he he he ....

Blir bara lite full i skratt jag. Men det kan ju var så att det är en kulturkrock eftersom jag bott halva livet i Edsbyn och halva i Stockholmsområdet och av nån outgrundlig anledning nu hamnat i Alfta he he he.... Läs och begrunda vad Somir skriver.
Obs Det är inte JAG som är Somir.... jag är Helén i alla väder och kan stå upp för mina åsikter. Eller som det brukar heta: Åsikterna får stå för insändaren och behöver NÖDVÄNDIGTVIS inte delas med redaktionen... HÄPP!

PS Fick lov att *beepa* vissa ord, så inte någon blir det som *beepet* stod för. Då ligger jag väl pyrt till igen....

Somir skrev:

"Jaktsäsongen är i full gång och med den följer det obehagliga inslaget i skogen av blodtörstiga jägare som vill döda något för att de behöver döva sin primitiva hunger. Att de ger sig på försvarslösa djur visar hur mycket män de är!

Jaktsäsongen är i full gång och *beep* jägare drar runt i skogarna för att stilla sin blodtörst. Jakten har tagit över golfen som snobbsport, istälet för att springa runt på ett fält med en klubba i handen och rutiga byxor så går man nu runt i skogarna med en löjlig orange färgad hatt på huvudet för att tala om att vi andra ska hålla oss borta och att det nu är dessa *beep* som har företräde i skogen med gevär i händerna. Jägare uppfattar förmodligen djur som själlösa individer utan förmåga attt känna känslor som vi! Om inte så har vi ett gäng *beep* med gevär i handen ute i skogen.

En gång i tiden så var jakten nödvändig för att man skulle få mat men idag så är jakten inget annat än ett meningslöst dödande och i vissa fall lidande för jägarens nöjes skull. Sport att döda! Det säger rätt mycket om vad man har för respekt för livet och borde då inte vara lämpliga att få äga skjutvapen. En viss jakt behövs dock, exempelvis som jakten på de vildsvin som var inne i centrala Bålsta och röjde. Vildsvinen har en naturlig plats i vår fauna och måste få finnas. Skillnaden är att det då är frågan om nytto jakt än den respektlösa nöjes jakten som står för den större delen av jakten i Sverige. Jag tror knappast att dessa snobbar svälter utan att få döda älg eller rådjur. Skärp jaktlagen och få bort *beep* ur skogen."
Somir

Länk till Håboportalen  http://www.balstabo.nu/modules.php?name=News&file=article&sid=822

Kommentarer
Postat av: Marie

Heja Somir! Kunde inte sagt det bättre själv.

Dock har jag svårt att föreställa mig att jakt är ett substitut för golf när det gäller Alfta!



Sen ska man kanske inte döma alla jägare, även om jag själv är emot dödandet av djur oavsett om det är för mat, päls eller annat. Det kan ju faktiskt finnas jägare som har en vettig inställning till det hela.

2008-11-10 @ 12:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0