I tropikerna

Tropisk värme har lägrat sig över Målda Gård, och över Västerlima, Grängsbo.... ja hela byn faktiskt. Så idag lät vi förnuftet råda (vilket inte hör till vanligheterna - fniss) och valde Grängens strand framför Volasdagen inne i byn. Men det var ingen lockande tanke att trängas med Bybor, utsocknes, kor, getter å gamla saker å fordon inne på hembygdsgården. Mycket skönare att ligga på stranden och bli ännu brunare och kunna gå i och bada när man vill. Jag tror att jag och Calle är nog de vuxna som är i och badar mest. Så fort vi torkat måste vi bada igen.... man kommer ju osökt att tänka på den där sången.... "Bär ner mig till sjön......" he he

När vi varit där ett antal timmar åkte vi in till byn och Ica (ja just det Ica i Edsbyn som lär ska vara Sveriges näst dyraste ICA butik -  det stämmer, jag lovar) sen åkte vi till ett guldställe där jag lovar att det är värt varenda krona att handla nämligen Norrbyn mellan Gäddvik och Långhed. Där finns en helt otrolig affärsidé som jag inbillar mig bara funkar på landet,
En ostkiosk!! Det är en liten Friggebod där det finns ett kylskåp fullt med allahanda prismärkta läckerheter. Stekost, hemost å annat gött! Har man tur finns där också  ett bröd som heter det som det är.... nämligen "Lymla gött"...

Idag var tyvärr brödet slut, men två stekostar och en hemost för sammanlagt 165 kr blev det. Pengarna lägger man i en stor kruka och skriver vem man är och vad man handlat.

Helt underbart! Må dom alltid hålla på dom tappra som driver denna ostkiosk....

Jag har peppat sambon att detta kan vara nåt för honom. Behövs nog en ostkiosk i Västerlima med. Men då måste han nog skaffa några getter och några kossor med. Å då vet jag en 13 årig dotter som kommer att få "tok-spel". -"Det här är en hästgård och ingen bondgård",  kommer hon att skrika. Kanske kan hon gå med på ett par getter.... men definitivt inga kor.... det vet vi.....

I kväll har vi grillat.... har ju en sambo som är en riktigt duktig kock. Så det blev hel grillad fläskfilé med klyftpotatis och en massa gott, tsatsiki, Calles bollar, Haloumi mm.....  Dukning och potatis fick jag göra men annars placerades jag i altansoffan med ett glas rött och en bit stekost och en heminredningstidning.

Nu när timmen är sen tyckte sambon att det var bättre jag bloggade än hängde tvätt så nu placerades jag i kökssoffan med dator och ett nytt glas rött..... medan sambon - underbara man - hängde tvätten.... Nu sitter han framför mig och spelar gitarr och ser SÅ söt ut.....

Jag är en lyckligt lottad kvinna.....

Kommentarer
Postat av: Marie

Låter tjönnt dä där! Skulle oxå vilja bli placerad nånstans med ett glas rött! Och mumsa på lite Calle-bollar! Får nog ta o tillverka några snart igen :)

2008-07-28 @ 11:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0